Grundläggande instruktioner
Varje gång vi upptäcker att tankarna gett sig iväg någon annanstans.... att vi har glömt nuet, konstaterar vi först vad som faktiskt rör sig i tankarna i den stunden, vad det än är, sedan RIKTAR VI UPPMÄRKSAMHETEN TILLBAKA till magen, till upplevelsen av hur bröstkorgen lyfts och sänks, oavsett vad som fick tankarna att vandra.
Om uppmärksamheten lämnar andningen hundra gånger, HÄMTAR VI DEN LUGNT TILLBAKA hundra gånger, så fort vi märker att vi inte befinner oss i nuet utan följt våra tankar åt annant håll.

JON KABAT-ZINN

Läs hela inlägget »

Övning ger färdighet
Varje gång vi vredgas BLIR VI BÄTTRE på att vara arga, och förstärker vanan att vredgas. När det är riktigt illa säger vi att vi ser rött, vilket betyder att vi inte alls ser vad som egentligen händer.
I den stunden kan vi faktiskt säga att vi "förlorat" förståndet.
Varje gång vi är självupptagna blir vi bättre på att bli självupptagna och tanketomma.
Varje gång vi blir rädda, blir vi bättre på att vara rädda.
ÖVNING GER FÄRDIGHET.

JON KABAT-ZINN

Läs hela inlägget »

Sitt i lätt meditationsställning eller bredbent, långt fram på en stol.
Håll händerna på knäna och rotera långsamt bäckenbotten i stora cirklar åt höger, medsols.
Svanka fram med höften och låt höften glida ut över höger lår, fortsätt rull höften bakåt så att du krummar ryggen mjukt rulla höften vidare ut över vänster lår och svanka fram igen.
Föreställ dig att du skruvar ner bäckenbotten i underlaget, djupt ner, varv för varv.
Pröva att hålla huvudet centrerat så att det går i motsatt riktning mot rörelsen.
När ryggraden rör sig bakåt, rör sig huvudet framåt, när ryggraden rör sig åt höger går huvudet till vänster osv. På det sättet påverkas hela ryggen.
Efter tre minuter byter du riktning och roterar på samma sätt åt andra hållet.
Ögonen är slutna, fokus i tredje ögat. Vibrera mentalt mantrat SAT NAM i takt med andetag och rörelse.
Det här är en roterande övning som mjukar upp rygg och höfter, ökar genomblödningen i hela ryggen, samtidigt som den stimulerar matsmältningen. En mycket grundande övning.

Läs hela inlägget »
Bilder används under Creative Commons från nikontino, Luigi Mengato, catlovers

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

  • Susanne Mattsson » MediYoga Kursstart v.12:  ”Missar starten men sen kommer jagLängtar.....”

  • Therese bellstam » MediYoga Back Again:  ”Hej Jag vill gärna anmäla mej till yoga bas Tisdagar om plats finns kvar Vh / ..”

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

ARKIV