Mobilmenu
Hem
Mediyoga
Meditation
Mindfulness
Andning
Kurser
Boka
Mobilmenu
MediYogann Studio, Hotell Fisketången, Kungshamn
070-417 92 77
info@mediyogann.se
Mediyoga
En plats att komma till för återhämtning och balans.
Meditation
Meditation är som att hänga med själen en stund
Mindfulness
Tillåt dig själv att helt och fullt släppa taget en stund.
Andningen
Andningen är det mest kraftfulla redskap som finns för att motverka stress och den närmaste vägen till närvaro, att vara här och nu - i kroppen.

Meditation

"När bruset från alla tankar tystnar får hjärtat äntligen en möjlighet att säga sitt. Lyssna..." okänd

Meditation kan utföras antingen i rörelse eller stillhet och är ett sätt att möta oss själva på ett ärligt sätt. Genom olika meditationstekniker övar vi på att släppa fokus på tankarna för att stilla sinnet, att bli medvetna och närvarande. Vi får en välförtjänt paus från vardagen där vi ständigt matas med ny information och nya intryck.

Genom en kontinuerlig praktik har man möjlighet att att uppleva själslig frid och att lära sig uppskatta de små tingen i omgivningen. Meditation hjälper oss att inse att det inte är de yttre materiella tingen som gör oss lyckliga. Lycka infinner sig istället när man kommer i kontakt med sin sanning, tro, sin passion.

Med meditation kan vi öva oss på att se det större perspektivet och bli varse att vi tillhör det. Meditation hjälper oss också att acceptera livets flöde i lycka och sorg, framgång och motgång, utan att känna motvilja eller att vi måste förändra.

För att göra meditationen mer lättillgänglig väljer jag att se meditation som ett sätt att vända mig inåt med mina tankar för att lyssna till mitt hjärta. Knepet är att man måste ta sig tid. Att istället för att slå på TV:n, öppna datorn eller googla i mobilen, slå på sin inre blick och stilla de rusande tankarna.

Det finns flera tekniker för att hitta fokus i meditation. Man kan exempelvis fokuser på sin andning, på ett mantra eller en mudra.

Medveten närvaro (mindfulness) är en annan meditationsteknik som med fördel även kan andas i rörelse, speciellt de former av yoga som är mer stillsamma. Man observerar det som kommer upp i form av tankar och kroppsliga förnimmelser utan att döma eller värdera. Man iakttar, känner in, reflekterar. Vi tillåter oss att vara där vi är med det som är. Vi lär oss att vi finns till för oss själva, att vi kan vila in i oss själva. 

Meditation är liksom andningen central i MediYoga. Likväl som hela MediYoga-passet kan ses som en lång meditation så avslutas varje pass med en specifik meditation.

Varje utövare har utifrån egna individuella förutsättningar olika sätt att centrera sig och hitta lugn och det finns därav många olika sätt att meditera på och det har skrivits hundratals, om inte tusentals böcker i ämnet.

I Indien och i en stor del av övriga Asien har människor under tusentals år utövat olika former av meditation som ett sätt att nå andlig klarhet.

Meditationens effekter

  • Finna ett inre lugn som hjälper till att utveckla din intuition
  • öka din koncentration och din mentala snabbhet
  • bli mindre reaktiv, dvs mindre styrd av enbart dina känslor
  • leva med en större medvetenhet och i balans i dig själv

Vad händer när man mediterar

Meditation kräver koncentration, uthållighet och en viss tid. Femton till tjugo minuter, en till tre gånger per dag är vanligt. De flesta av oss kan utan större svårigheter lära oss detta.

På ett plan handlar meditation om att "städa upp på vinden" vilket kanske inte är så glamouröst men oftast välbehövligt och väldigt skönt när det är gjort.

Yoga innehåller många olika typer av meditationer. Det finns många olika sätt att meditera men i grunden handlar detom olika sätt att nå samma mål. Olika stigar upp till samma bergstopp.

När du mediterar regelbundet kommer du att märka i början att sinnet gärna drar iväg med dina tankar. Hela tiden! Då använder du dig av mantrat, andningen eller vilken teknik du nu använder för att återföra ditt fokus igen. Du kanske lägger märke till att du medan du mediterar har tankar som relaterar till nuvarande problem.

Ofta kan djupt liggande stress ta form som ytligt liggande tankar. Ibland kan det kännas påfrestande med all stress, negativa tankar, svartsyn och oro som verkar välla upp under meditationen. Tankeskräp som kan få dig att vilja sluta meditera. Gör inte det, fortsätt istället.

"När man har haft bråttom länge måste man stanna upp och vänta in själen" Kinesiskt ordspråk

 

Hemsidan är skapad av Kimsoft Media AB