2020

Tillvarons välsignelser
Allt som kroppen normalt gör är faktiskt underbart och enastående, även om man sällan betraktar det på det viset.
Att gå är ett bra exempel.
Om du någon gång inte har kunnat gå, vet du hur DYRBART OCH FANTASTISKT DET ÄR ATT GÖRA DET. Det är en enastående förmåga.
Detsamma gäller också att kunna se och tala, tänka och andas, vända sig i sängen och allt annat av det som kroppen gör och som du kan välja att fokusera på.

JON KABAT-ZINN

Läs hela inlägget »

Flytta din träning hem till ditt vardagsrummet!
Träning gör gott och kanske gör det extra mycket gott i dessa oroliga Corona tider.
I den här tiden när arbetsplatsen kanske har  flyttat hem, gymmen och yogastudios stänger och vi sitter i karantän hemma kan yoga och träning ONLINE bli ett viktigt och bra verktyg för ditt välmående.

Stå stadigt i stormen
Mitt i stormen behöver Du kunna stå stadigt och då blir det än viktigare att Du ta hand om dig själv.

Ta hand om dig själv på hemmaplan med MediYoga!

Under rådande omständigheter erbjuder MediYoga Sverige alla att träna MediYoga kostnadsfritt på hemmaplan genom inspelade ljudfiler med guidade MediYogapass på mediyoga.se. Scrolla ner en liten bit på startsidan, så hittar Du erbjudandet där.

  • MediAndning
  • Baspass 1 + Meditation
  • Baspass 2 + Meditation
  • Baspass 3 + Meditation
Du kan också ladda ner instruktions-PDF till samtliga pass.

Vill Du fråga om något, dela med dig av något så gör GÄRNA det på här på
hemsidan www.mediyogann som är offentlig eller på
min mail mediyogann@hotmail.com. Varmt välkommen!

Ta väl hand om dig - ALLTID!


 

Läs hela inlägget »

SAMHÖRIGHET
Alla människor hör nära samman. Hur vi behandlar varandra har betydelse för hälsa och vårt välbefinnande, kanske rentav vår överlevnad som art, inte i någon avlägsen framtid, utan just i denna stund.
VÄNLIGHET är det naturliga svaret på insikten om samhörigheten.
I denna vänlighet finns den SANNA VISHETEN.


JON KABAT-ZINN

Läs hela inlägget »

Med anledning hur det ser ut just nu med coronaviruset och risk för smittspridning så väljer jag att flytta fram starten av vårens MediYoga-kurser till vecka 17, den 21 april.

Om du som anmält dig till någon av vårens kurser ser det här, så skulle jag uppskatta att du på något sätt meddelar mig att Du läst det här! 

Tack på förhand hälsar Ann

 

Läs hela inlägget »

MediYoga Bas/Andning startar tisdagen den 24 mars 18.00 på Hotell Fisketången!
Du kan läsa mer om MediYoga här på hemsidan under NYHETER och KURSER.
ANMÄLER Du på
mediyogann@hotmail.com eller på
070-417 92 77/SMS går bra
Messenger funkar också
Kom och möt våren tillsammans med mig och MediYoga, på en plats nära havet!
Varm välkommen att ANMÄLA dig!

Läs hela inlägget »

Välkommen att ANMÄLA dig!
MediYoga Medel startar onsdagen den 25 mars 18.00 på Hotell Fisketången.

Du kan läsa om MediYoga här på hemsidan under NYHETER och under KURSER.
ANMÄLER dig gör Du på
mediyogan@hotmail.com eller på
070-417 92 77/SMS går också bra
Messenger funkar också.
Kom och möt våren med MediYoga, tillsammans med mig. 
Varmt välkommen!

Läs hela inlägget »

Ta med dig en vän och kom och "Prova-På" MediYoga
Måndag den 23 mars 18.00 - 19.45
Antalet deltagare är begränsat så Du behöver ANMÄLA dig, ingen kostnad!
ANMÄLER dig gör Du på mediyogann@hotmail.com
eller så ringer Du 070-417 92 77, SMS går också bra.
Varmt välkommen med din anmälan


Yogasalen är en lugn, tyst och rofylld plats, som ligger alldeles invid havet, med Hållö i rikting rakt västerut!
Jag guidar dig lugnt och inkännande genom yogapasset, så att Du kan få möjlighet av slappna av och bara vara med dig själv en stund, i gemenskap tillsammans med andra.

Mjuka bekväma kläder och ett öppet sinne är det enda Du behöver ha med dig när Du kommer, inga förkunskaper behövs. MediYoga kan utövas av alla.
Allt annat finns på plats! 

Varma hälsningar Ann Larsson
Sjuksköterska
Yogalärare
Mindfulnessinstruktör
Andningsinstruktör
Psykoterapeut/Grundutbildning


 

Läs hela inlägget »

MediYoga Bas/Andning, en kurs för dig som vill ha hjälp att minska och hantera stress.
MediYoga är en terapeutisk yogaform med lugna och stärkande yogaövningar, andningsövningar, avslappning och meditation.
MediYoga är ett verktyg som hjälper dig att hantera och minska bland annat stress, sömnbesvär ångest, högt blodtryck, rygg och nackbesvär.
Vi lägger ner god tid på avslappning och på att etablera den medvetna andningen, "MediAndningen", som är en av de viktigaste teknikerna för att skapa välmående och varva ner kropp och sinne.
MediYoga-passen varierar mellan lätta mjuka rörelser med inslag av något mera avancerade rörelser med dynamik och uthållighet. Mindfulness följer som en röd tråd genom passet.
Du kan göra övningarna oavsett förkunskap och kan alltid anpassa efter din egen förmåga.
Passar även för gravida och som rehabyoga.
Det finns mjuka, sköna yogamattor i ull, bolster, kuddar och filtar på plats i yogasalen.
Det är helt enkelt bara att Du kommer, hittar en plats och slår dig ner. Ha gärna på dig sköna sockor och ta med dig en varmare tröja in i yogasalen.

Kurs MediYoga Bas/Andning Våren 2020
Plats: Hotell Fisketången i Kungshamn
Kursstart: Vecka 13 tisdagen den 24 mars 18.00
Kursavslut: Vecka 22 tisdagen den 26 maj 18.00
Antal gånger: 10
Tid: 18.00 - 19.45
Investering/Kostnad: 1695 kronor, då ingår ögonkuddar.

Varm välkommen att ANMÄLA  dig här på hemsidan under KONTAKT,
på mediyogann@hotmail.com eller
ring 070-417 92 77 det går också bra med SMS.
Det finns fortfarande platser kvar!





 

Läs hela inlägget »

Andningen och dess läkande kvalitéer
Kunskapen om andningens betydelse för vår hälsa fanns redan för flera tusen år sedan.
Yoga som metod utvecklades bland annat kring en teori om att andningen står som en förbindande och sammanförande länk mellan kropp, sinne och själ. En länk som fungerar i båda riktningarna.
Andningen påverkas av vår fysiska kropp samt av tankar och känslor.
Genom att arbeta med andningen är det möjligt för oss att påverka det fysiska, det mentala och det själsliga på olika sätt.

Att ta ett djupt andetag är något vi lärt oss att göra när vi känner oss stressade och upprörda.
Om du är lyhörd kan du ibland till och med känna hur andningen förändras beroende på vilken sinnesstämning du är i och på samma sätt kan du påverka din sinnesstämning genom att arbeta med medvetna andetag.
Inom yogafilosofin sägs det att andningen är det som ger oss livskraft, "prana".

Du kan läsa mer om MediYoga Bas/Andning under KURSER.

VÄLKOMMEN att anmäla dig här på hemsidan under KURSER, eller på mediyogann@hotmail.com, det går också bra på 070-417 92 77, ring eller SMS:a.
Har du frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig!
 

Läs hela inlägget »
Yoga är stressreducerande
För mycket och långvarig stress påverkar oss negativt både fysiskt och psykiskt. Att utöva yoga är ett effektivt sätt att hantera negativ stress. De lugna, djupa andetagen aktiverar det parasympatiska nervsystemet som är kroppens lugn-och rosystem och hjälper kroppen att sänka pulsen och blodtrycket.

Närvaron och koncentrationen ökar
I dagens samhälle är vi ständigt utsatta för mängder av intryck och impulser. Det kan göra det svårt att vara närvarande i stunden och tankarna kan fara runt lite för fort. I yoga övar vi på att röra oss i synkronisering med andetaget och för att klara denna synkronisering krävs full närvaro och koncentration.

Sömnkvaliteten förbättras
När vi är mindre stressade sover vi bättre och när vi sover bättre känner vi oss mindre stressade. Fysisk aktivitet och mental avslappning hjälper till att stötta den här goda spiralen. Genom att fördjupa och förlänga våra andetag sänker vi nivån av stresshormon i blodet vilket hjälper oss att sova bättre.

Rensar och renar kroppen samt förbättrar matsmältningen
Yoga ökar syresättningen av blodet och vissa positioner sägs stimulera matsmältningsorganen, liksom njurarna och levern. Särskilt rotationer sägs vara utrensande och andningsövningar hjälper till att öka syreupptaget och renar blodet. Matsmältningen påverkas av både hur du rör dig och hur du andas.

Yoga hjälper till att balansera hormonerna
Yoga är känt för att balansera hormonsystemet, särskilt körtlarna i det endokrina systemet, vars uppgift är att utsöndra hormoner i i kroppen. Med hjälp av olika yogapositioner kan vi vitalisera och balansera hormonerna för att må bra.

Yoga stärker vår intuition
-vår magkänsla, eller intuition, har ofta rätt, och vi skulle må bra av att lyssna mer på den. Regelbunden meditation hjälper till att lugna och stilla sinnet och minska vår oro, eventuella rädslor och fobier samtidigt som det stärker vår intuition så att den kan vägleda oss framåt.
 
Läs hela inlägget »

KURS MEDIYOGA BAS/ANDNING STARTAR TISDAGEN DEN 24 MARS 18.00
PÅ HOTELL FISKETÅNGEN I KUNGSHAMN
DU ÄR VÄLKOMMEN ATT ANMÄLA DIG NU!
MediYoga
som terapi, består av lugna kontrollerade yogaövningar som utförs långsamt och i samspel med ANDNINGEN.
Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar.
Övningarna instrueras för att kunna utföras sittande på en stol lika väl som på mattan.
Trots att övningarna är lugna och varsamma så når du effekter över tid som ökad smidighet, en bättre ANDNING och ett större lugn.
Med hjälp av MediYoga kan du påverka besvär från rygg och leder, sömnproblem, stress och oro.
Denna mjuka och lugna yogaform, med FOKUS PÅ ATT FINNA DJUP OCH LUGN ANDNING I VILA OCH RÖRELSE, kan bli det verktyg du behöver för att vinna bättre hälsa, balans och ro i kropp och sinne.
ANMÄL dig på här på hemsidan under KONTAKTER /mediyogann@hotmail.com eller på mobilen 070-417 92 77/SMS. 
Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att kontakta mig!
 

Läs hela inlägget »

MediYoga som terapi, består av lugna kontrollerade yogaövningar som utförs långsamt och i samspel med ANDNINGEN.
Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar.
Övningarna instrueras för att kunna utföras sittande på en stol lika väl som på mattan.
Trots att övningarna är lugna och varsamma så når du effekter över tid som ökad smidighet, en bättre ANDNING och ett större lugn.
Med hjälp av MediYoga kan du påverka besvär från rygg och leder, sömnproblem, stress och oro.
Denna mjuka och lugna yogaform, med FOKUS PÅ ATT FINNA DJUP OCH LUGN ANDNING I VILA OCH RÖRELSE, kan bli det verktyg du behöver för att vinna bättre hälsa, balans och ro i kropp och sinne.

Denna kurs, MediYoga Bas/Andning börjar
Datum: tisdagen den 24 mars
Tid: 18.00-19.45
Plats: Hotell Fisketången i Kungshamn
Begränsat antal deltagare: 12
Investering: 1695 kronor, ögonkudde ingår!
Du kan ANMÄLA dig under KONTAKT här på hemsidan under KONTAKTER  på
mediyogann@hotmail.com eller på 
mobilen 070-417 92 77 /SMS går också bra och även på Messenger.
Anmälningar har redan börjat komma in, så vill Du vara med, så är det dags att anmäla sig nu!!
Har du frågor eller funderingar så är Du självklart välkommen att kontakta mig!
KÄNN DIG VARMT VÄLKOMMEN!


 

Läs hela inlägget »

MediYoga är en yogaform som kan ses som en body-mind träning, en helhetsträning som stillsr sinner, ökar kroppsmedvetenheten och balanserar kroppens nerv-och hormonsystem.
MediYoga bidrar också till ökad rörlighet, flexibilitet och styrka.
MediYoga är en yogaform som har fokus på hela människan som energivarelse, HELHETEN!

Vårens kurser startar 24 och 24 mars på Hotell Fisketången.
Varmt välkommen!
Anmäl dig på mediyogann@hotmail.com eller på 070/417 92 77, SMS går också bra!

Läs hela inlägget »

En plats alldeles precis vid havet med Hållö fyr och horisonten rakt västerut.
Där finns ett fantastiskt ljus, härligt saltdoftande frisk luft  och fullt av härliga energier.
En plats där Du får vara med dig själv en stund men också i gemenskap, tillsammans med andra.
En trygg och rofylld plats där Du får vara precis som Du är.

Vårens tema är PAUS!
Kom och möt våren här tillsammans med MediYoga och mig!
MediYoga Bas/Andning  startar tisdag den 24 mars 18.00-19.45, 10 gånger.
MediYoga Medel/Chakran startar onsdagen den 25 mars 18.00-19.45, 10 gånger.

Läs mer under KURSER här på hemsidan.
Du kan ANMÄLA dig på mediyogann@hotmail.com eller på 070-417 92 77/SMS går bra.
Känn dig varmt välkommen och Du har Du frågor eller funderingar, så tveka inte att höra av dig!

 

Läs hela inlägget »

Mindfulness 

  • är att avsiktligt ägna uppmärksamhet till de saker vi vanligtvis inte lägger märke till,
  • är att bli medvetna om det som sker i nuet i samma stund som känslor och förnimmelser uppkommer
  • helt utan att döma och med kärleksfull vänlighet och självmedkänsla
Jon Kabat-Zinn
 
Läs hela inlägget »

Koncentration tränar vi genom att hålla kvar uppmärksamheten på en liten del av oss själva.
Flexibiliteten genom att släppa taget efterhand och flytta över uppmärksamheten till nya delar av kroppen.
Villigheten att känna, möta och se det som är skapar inre tillit och mod att stanna kvar i kroppen.

Välkommen till MediYoga på Hotell Fisketången som börjar 24 och 25 mars.
In och kolla här på hemsidan under KURSER och ANMÄL DIG!

Läs hela inlägget »

Lyssna till din kropp
Kroppsscanning är en övning i att uppleva kroppsdel för kroppsdel precis som den är i stunden. Att förutsättningslöst undersöka och bli medveten om vad som händer i din kropp just i ögonblicket.
Du ligger ner på golvet och fokuserar på kroppen bit för bit. I denna övning tränar Du alla meditationens grundläggande delar:

  • att uppleva din andning
  •  att fokusera din uppmärksamhet
  • koncentration
  • lugn och närvaro
Kroppsscanning är också en övning i att vara ny i stunden, att uppleva hur kroppen känns utan förutfattade meningar, med beginners mind.
Syftet är avspänning.
Du uppmanas att släppa, let go, alla förväntningar. Det handlar bara om att vara uppmärksam på det som händer i stunden.
Att stanna kvar, att se och möta utan att förändra, värdera eller att fly och känna dig hemma i din egen kropp, som alltid är i nuet.

Varm välkommen till MediYoga Bas/Andning som börjar vecka 13 på Hotell Fisketången, 
In och kolla här på hemsidan under KURSER och ANMÄL DIG NU! INTRESSET ÄR STORT!!

 
Läs hela inlägget »

Höstens MediYoga på Hotell Fisketången var första gången i den "nya" yogasalen och det tar en tid att känna in och bekanta sig med ett "nytt rum och en ny plats".
Så jag har funderat en del och känt efter vilka erfarenheter jag gjorde, tillsammans med Er mediyogisar, under hösten och vad jag tänker att jag skulle vilja och behöva förändra och förhoppningsvis förbättra inför våren 2020.
Ni ville fortsatt ha kurserna på 10 gånger och tiden 18.00-19.45 är en bra tid.
Minska antalet deltagare för att kunna skapa mer utrymme i yogasalen, som i sin tur ger mera utrymme för dig som deltagare, både fysiskt, psykiskt och mentalt.
Det blir ochså bättre för mig som yogalärare att se var och en av er och kunna guida mer tydligt utifrån dina enskilda och personliga behov.

Välkommen till Vårens kurser som startar vecka 13 i mars månad.
Kolla in på www.mediyogann.se under KURSER.

 

Läs hela inlägget »

Vårens kurser 2020
Nu ligger vårens kurser ute på mediyogann.se in och kolla!
Jag återkommer snart med mer!

 

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV