2019 > 08

MediYoga - Självmedkänsla
Plats: Hotell Fisketången
Kursstart: v.36
"Prova På" 2/9 18.00-19.45. Ingen kostnad
Tisdag 3/9, 18.00-19.45
Onsdag 4/9, 18.00-19.45
Antal tillfällen: 10
Investering:1595 kronor
ANMÄL dig här på hemsidan under KONTAKT eller på mediyogann@hotmail.com.
Ring eller SMS:a på mobilen 070-417 02 77.
Frågor och funderingar välkomnas, det är bara att höra av sig.

Med hjälp av MediYogan, medveten närvaro, andningstekniker, meditationer och en genomsyrande attityd av självmedkänsla, värme och acceptans, kommer du medvetet att träna din hjärna och din kropp att uppleva välbehag och glädje, vilket gynnar återhämtning och bidrar till inre styrka och balans.
Det är min glädje att få välkomna dig till denna kurs.
Min vilja är att skapa en plats där du kan tanka energi, få släppa taget om om krav och måsten och helt vara dig själv, så att en inre läkningsprocess kan börja utifrån där just du befinner dig.

Läs hela inlägget »

Invigning och "Prova På"
Måndag den 2 september 18.00-19.45
Ingen kostnad

KURSSTARTER
MediYoga Bas tisdag den 3 september
18.00-19.45

MediYoga Medel onsdag den 4 september
18.00-19.45

Plats: Hotell Fisketången i Kungshamn

Intresserad, nyfiken, vill Du anmäla dig?
Känn dig då varmt välkommen att kontakta mig, Ann Larsson.
Jag svarar gärna på frågor och berättar mer!

Mail: mediyogann@hotmail.com
Mobil: 070-417 92 77
Du är också välkommen in på min hemsida mediyogann.se och läsa mer



 

Läs hela inlägget »

Livets bästa vän
Andningen är nyckeln till hälsa och välbefinnande, helt automatiskt håller den oss vid liv. Men vi kan också styra andningen och lära oss andningstekniker för att påverka vår stressnivå och minska stressen. När vi andas så tränar vi lungorna och vädrar ut koldioxid vilket är bra eftersom höga koldioxidnivåer ökar stressen.
När vi glömmer bort att andas djupt så stänger vi av kroppen, nästan glömmer bort att andas ocd då har vi inte kontakt med hur vår egen stressnivå ligger. Kort och ytlig andning genererar stress. Vi kan inte vara steget före och mota bort stressen i tid, utan dras in i en stresspiral som blir allt svårare att ta sig ur.
Vi blir stressade av att andas dåligt och vi andas dåligt när vi är stressade.
Vi kan styra stresscentrum genom andningen.
Andningen och kroppskontakten gör att vi kan bygga en mer tillitsfull relation till oss själva och också få kontakt med vår kreativa sida som gör att vi känner oss mindre pressade och kan se livets utmaningar från en ny vinkel.
När vi kan vara mer medvetna om vår kropp och vår andning så har vi ett superbra verktyg för att vara observanta på om vi håller på att gå in i utmattning.

  • När du märker att du andas mer i bröstkorgen än i magen så är det läge att ta några riktigt djupa andetag så att du märker att magen expanderar
  • Pröva att låta utandningen bli längre än inandningen
  • Sucka många gånger varje dag
  • Testa trepunktsandning under tre minuter: andas in 6 sek, håll andan 6 sek, andas ut 6 sek
  • Eldandas där du andas in lika mycket som du andas in. När du andas in trycker du ut magen, när du andas ut sjunker magen in. Testa olika tempo
  • Meditativ andning: Sitt ner och hitta en punkt i magen, fokusera andningen från och till denna punkt.
"Omtankar" - Liselotte B. Abel
Läs hela inlägget »

"Omtankar"
Under mitt första MediYogapass, när jag gick utbildning till instruktör, så fick jag uppleva en helt ny andning.
Under ca 10 minuter låg vi på golvet och andades, djupt och långsamt. Långa djupa andetag där magen expanderar och hela bröstkorgen vidgas. Fattade inte riktigt varför det skulle vara så viktigt att lägga så mycket tid på detta, men hängde med och upptäckte att det hände något med mig. Min stressnivå sjönk och jag kunde släppa taget om tankar och vara mer i kroppen. Kände mig mer avlappnad.
Nu är det tydligare för mig hur viktig andningen är för att komma ur det surr som hjärnan håller på med och som drar igång stress genom sina tankar om att jag inte duger, inte räcker till, inte är viktig för andra eller att jag dömer hur andra är.
Det är ju inte helt enkelt att bara stänga av tankarna och då är andningen en räddningsplanka.
När vi andas medvetet och är i kontakt med kroppen där vi känner hur magen expanderar och nyckelbenen reser sig så flyttar vi fokus från hjärnan till kroppen.
Vi hittar en rytm i kroppen som tar över och ger lugn för hela systemet.
Den kontakt med kroppen som vi får genom andningen är som att landa på jorden med fötterna stadigt förankrade i närvaro.

"Omtankar" - Liselotte B. Abel

Läs hela inlägget »
MediYoga erbjuder enkla verktyg som bland annat ger utökad uthållighet, kraft, koncentrationsförmåga, medvetenhet och självmedkänsla.
Övningarna är enkla men kraftfulla. 
MediYoga är anpassningsbar utifrån varje enskild människas behov och kan även göras sittande på stol. 

Kom som Du är det räcker hela vägen!

"Prova På" måndag 2 september.
Ingen kostnad, men Du behöver anmäla dig!


KURSSTARTER 
"MediYoga Bas"  tisdag 3 september
"MediYoga Medel" onsdag 4 september

Plats: Hotell Fisketången i Kungshamn
Tid: 18.00-19.45
Har du frågor, nyfiken eller är intresserad så är det bara att kontakta mig!
Mobil: 070-417 92 77, SMS går också bra eller på mediyogann@hotmail.com.
Du kan också läsa mer på mediyogann.se under KURSER och ANMÄLA dig under KONTAKT. 



 
Läs hela inlägget »

SJÄLVMEDKÄNSLA innebär att möta sig själv med vänlighet och omtanke när livet känns svårt.

SJÄLVMEDKÄNSLA är även ett vilsamt alternativ till jakten på självkänsla,utan krav på perfektion eller prestation.

Genom självmedkänsla blir vi en inre bundsförvant istället för en inre fiende.

Istället för att attackera och läxa upp oss själva för att vara otillräckliga, erbjuder vi oss själva värme och ovillkorlig acceptans.

Läs hela inlägget »

Acceptera det som finns
Att acceptera betyder inte på något vis att vara passivt resignerad.
Tvärtom.
Det krävs stora mängder SJÄLSSTYRKA och MOTIVATION för att kunna acceptera det som finns - särsilt om man inte tycker om det -  och sedan medvetet arbeta så bra man kan med de omständigheter som råder,
med de resurser som man har tillgång till,
att vara
VIS I SIN RELATION TILL DET SOM FINNS.
Vilket ibland kan innebära att man handlar för att lindra, läka, styra undan eller förändra det som kan förändras



JON KABAT-ZINN.

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV