2018 > 08

Det finns fortfarande några platser kvar på MediYoga Bas med start 11 september!
MediYoga är en lugn och djupverkande yogaform där ANDNINGEN är central.
Vi gör enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner och använder oss av effektiva andnings-och koncentrationstekniker.
Vi ger oss god tid för vila och avslappning och avslutar varje yogapass med meditation.
MediYoga Bas passar både för dig som är nybörjare och för dig som har tidigare erfarenhet av yoga.
Du kan ANMÄLA dig på mediyogann@hotmail.com eller via SMS på 070-417 92 77.
Känn dig varmt välkommen att kontakta mig för frågor eller funderingar.
 

Läs hela inlägget »

Nystart eller omstart
Nu börjar det bli dags att anmäla sig till höstens MediYoga-kurser.
MediYoga Bas med kursstart tisdagen den 11 september 18.00.
MediYoga Medel kursstart onsdagen den
12 september 18.00.
Plats: Långevik Torpet i Väjern.
Du kan läsa om kursernas innehåll här på hemsidan och anmäla dig under KONTAKT www.mediyogann.se 
Anmäla dig kan du också göra på mediyogann@hotmail.com eller via SMS på 070-417 92 77
Har du frågor och/eller funderingar så känn dig varmt välkommen att höra av dig!
 

Läs hela inlägget »

Fredagstankar
Mindfulness kan vara en naturlig katalysator för att fördjupa och bredda demokratin, en demokrati där friheten inte bara finns i vår retorik, våra lagar och instutioner och deras praktiska tillämpning - om än aldrig så viktiga - utan också i den VISHET och MEDKÄNSLA VI TILLKÄMPAT oss som enskilda medborgare.
Fred och lycka är inte varor som anskaffas eller tilldelas, utan egenskaper som vi FÖRKROPPSLIGAR och LEVER.
Det kan vi bara göra i praktiskt handlande, inte enbart genom att hävda aldrig så höga principer.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Vad är MediYoga?
MediYoga är en mjuk, lugn och meditativ yogaform som välkomnar alla.
MediYoga är en meditativ och terapeutisk yogaform, baserad på mångtusenårig kunskap och utvecklad i samarbete med svensk hälso-och sjukvård.
En yogaform som kan utövas av alla.
MediYoga har i olika svenska forskningsstudier visat sig ha positiva effekter på bl.a stress, högt blodtryck, hjärtproblem och ryggsmärta.
MediYoga skapar flexibilitet, uthållighet, påverkar matsmältningen, hormonbalansen samt balanserar nervsystemet.
MediYoga Bas startar tisdagen den 11 september 18.00.
MediYoga Medel startar onsdagen den 12 september 18.00.

Plats: Långevik Torpet i Väjern
Nyfiken och intresserad? Läs då gärna mer på www.mediyogann.se.
Du kan ANMÄLA dig här på hemsidan under KONTAKT, eller på mediyogann@hotmail.com eller med SMS på 070-417 9277.
Har du frågor och funderingar så är Du varmt välkommen att kontakta mig.
 

Läs hela inlägget »

Begåvat
Även om du tycker att det viktigaste är att hjälpa andra, är din förmåga att göra det direkt beroende av hur balanserad du själv är.
Att ta sig tid att stämma sina instrument och återställa sina energireserver kan knappast anses  vara själviskt.
Begåvat vore en mer passande beskrivning.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Vill Du vara med?
Vänta inte med att anmäla dig!

Kurserna startar vecka 37
Tisdag den 11 september och
onsdag den 12 september,
båda kvällarna 18.00.
Plats: Långevik Torpet i Väjern.

Du kan läsa mer om kurserna här på hemsidan, under KURSER och anmäla dig under KONTAKT.
mediyogann@hotmail.com
070-417 92 77, SMS går också bra.
Har Du frågor och funderingar så är Du självklart varmt välkommen att höra av dig!


 

Läs hela inlägget »
Höstplanering
Nu när Du planerar för hösten med allt vad det innebär, så passa på att också planera in tid för egen återhämtning.
Ett bra sätt att få återhämtning är att anmäla sig till en av höstens MediYoga-kurser på Långevik Torpet i Väjern.
MediYoga Bas, 10 tisdagar under hösten, med start  tisdag den 11 september 18.00-19.45.
MediYoga Medel, 10 onsdagar under hösten, med start onsdagen den 12 september 18.00-19.45
Du kan anmäla dig på mediyogann@hotmail.com eller SMS på 070-417-92 77.
Vill Du utforska MediYoga lite mer så finns det en del att läsa på min hemsida www.mediyogann.se
 
Läs hela inlägget »

 Kärleksfull vänlighet för livskraft
Ägna augusti månad åt att sätta fokus på att hantera stress så att den inte får fäste i din kropp.
Här är fem övningar att använda när du behöver sätta stopp för din stress:
GÖR SÅ HÄR:

  1. Gå undan. Ta dig till första bästa plats där du kan vara ensam en liten stund.
  2. Fokusera på din andning. Pröva att släpp taget om tankarna på den situation som reagerat inom dig och att  vila i stillhet i ditt inre.
  3. Rikta nu din uppmärksamhet på dig själv. Visualisera dig själv lugn, glad, harmonisk, kraftfull och se en inre vision av "ditt bästa jag".
  4. Upprepa följande mantra:"Jag får nu den kraft, hjälp och energi jag behöver. Jag står stark i mig själv."
  5. Ge dig själv en "klapp-massage" över hela kroppen. Klappa igång cirkulationen i benen, överkroppen, ut över armarna, och avsluta med huvudmassage.
Ur HÄLSA Kalender 2018
Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV