2018 > 02

Nästa vecka tisdag 6 och onsdag 7 mars
Det ska bli så kul att träffa er alla och yoga tillsammans igen. Längtar!
Vi ses på Långevik Torpet I Väjern 18.00-19.45, samma tid båda kvällarna.
Mjuka goa ullmattor, massor av levande ljus, avslappning, Långa Djupa Andetag, rörelse och meditation.
Varmt välkomna!
 

Läs hela inlägget »

Inbjudan till ett MediYoga-pass
Måndag den 12 mars 18.00-19.45 är du varmt välkommen att vara med på ett MediYoga-pass på Långevik Torpet i Väjern.
Ett MediYoga-pass på mjuka ullmattor, sköna kuddar, levande ljus och en lugn och harmonisk miljö.
Kom som Du är, det räcker hela vägen, och utforska om MediYoga är något för dig.
Ingen kostnad men Du behöver anmäla dig!
Anmäl dig här på hemsidan under KONTAKT eller på mobilen 070-417 92 77.
Hoppas vi ses!
 

Läs hela inlägget »

Kärnan i MediYoga är
att skapa ökad balans fysiskt, mentalt och emotionellt.
MediYoga kan definieras som en form av body-mind träning, en helhetsträning som stillar sinnet, ökar kropps medvetenheten och balanserar kroppens nerv-och hormonsystem men som också bidrar till ökad rörlighet, flexibilitet och styrka.
MediYoga är inte en yogaform med fokus enbart på det fysiologiska utan på alla aspekter av människan som energivarelse, helheten.
MediYoga innefattar ett strukturerat system av pass och meditationer som fungerar brett för olika patientgrupper med specifika behov, t.ex. utmattning, psykisk ohälsa, neuropsykiatri, ospecifika ryggproblem, hjärt-och kärlsjukdomar, cancer, diabetes, sömnstörningar, ätstörningar, neurologiska sjukdomar, huvudvärk m.fl. och samtidigt anpassas för den enskildes och unika förutsättningar och behov.
Med respekt för att all träning har potential att skapa balans så utgår MediYoga från ett tydligt recept. Struktur och guidning i hur verktygen används är av stor vikt för att optimera effekterna.
MediYoga recept innebär att yogapassen har en tydlig struktur och innehåll.
Genom en integrerad helhet av olika tekniker skapas terapeutiska effekter som utifrån yogans grundläggande intention verkar för en djup, direkt och energimässsig balans på alla plan.
De delar som ingår i övningarna i passen är andning, fysiska positioner, fysiska rörelser, ögonposition och ljud. Målet är att synkronisera dessa delar med varandra tillsammans med uppmärksamhetsträning i kroppen.
Grunden och den röda tråden i träningen är andningen som är den del som tydligast knyter ihop de mentala och fysiska aspekterna.
Alla övningar utförs alltid utifrån en central utgångspunkt men där individen tränas i att själv avgöra och känna in vilken nivå av anpassning som behöver göras utifrån egen förmåga och kapacitet.
Detta gör att alla personer kan delta (frisk som sjuk) i utövandet av MediYoga och tillgodogöra sig goda effekter.
Vårens MediYoga-Bas kurs startar tisdag den 13 mars 18.00 och MediYoga Medel startar onsdagen den 14 mars 18.00 på Långevik Torpet i Väjern. 
Varmt välkommen med din kursanmälan! mediyogann@hotmail.com eller 070-417 92 77.

Läs hela inlägget »

Hälsa och balans
Stressen och den psykiska ohälsan ökar dramatiskt i samhället. Den västerländska hälso-och sjukvården, saknar trots fantastiskt teknologi och kunskap, resurser att hantera ökningen av livsstilsrelaterade sjukdomar.
Det finns ett tydligt ökande behov av hållbarhet och helhetssyn.
Inom vården talas det allt mer om behovet av integrativ medicin.
MediYoga är integrativ medicin i sin essens, en holistisk discilplin som utan kontraindikationer fungerar väl i den konventionella hälso-och sjukvården.
MediYoga beaktar hela människan såsom den komplexa energivarelse hon är.
MediYoga blir utifrån det perspektivet ett enkelt verktyg och terapi för hälsa och balans, en väg till integration mot helhet och medvetenhet, med utövaren i förarsätet.

Vårens MediYoga Bas-kurs startar den 13 mars 18.00 på Långevik Torpet i Väjern.
Läs mer här på hemsidan under KURSER och känn dig varmt välkommen att kontakta mig, eller anmäla dig på mediyogann@hotmail.com eller 070-417 92 77

Läs hela inlägget »
Ta väl hand om dina händer
Handens funktion
är intimt förknippad med dess känsel, som gör det möjligt att med fingertopparna och utan synens hjälp uppleva formen hos mycket små föremål, tex. sandkorn på en blank yta eller att särskilja ytstrukturen på silke eller sammet.
Handens förmåga att känna "tredimensionellt" är en specifik mänsklig egenskap. Handen kan - i egenskap av sinnesorgan - kompensera vissa andra sinnen. I punktskriften kan en synskadad med fingertopparna urskilja mönster av små upphöjningar på en yta och på så sätt tolka en text.
Handens väl koordinerade rörelser bygger på ett komplicerat samspel mellan dess muskler och CNS (centrala nervsystemet). I ett evolutionsperspektiv har storhjärna och tumme utvecklats parallellt - utveckling av intelligens och precisionsgrepp har följts åt.
Handens och handlovens skelett är uppbuggt av 27 ben som genom ett komplicerat inbördes rörelsemönster möjliggör stor rörelse i alla plan.
Typiskt för människohanden är tummens placering som medger att den kan röra sig över hela handflatan och nå de övriga fingrarna. Unikt för människan är handens stora representation i hjärnbarken, vilket medger stor förmåga att med kraft och fingerfärdighet greppa och manipulera pbjekt.
Handen utgör människokroppens främsta redskap och som sådant har det stor betydelse även som komminikationsredskap - från polisens och militärens tydliga ordergivning till teckenspråkets variationsrikedom.
Hand får ofta en metaforisk betydelse, som när man säger "Jag ska ta hand om detta" eller "Be om någons hand eller "Vinna någons hand".

Ur boken "Handen och hjärnan" av Göran Lundborg
 
Läs hela inlägget »

En dag i kärlekens tecken
Låt dagen idag vara en dag med extra mycket kärlek och omtanke. Både till dig själv och till andra.

Visa dom Du älskar att Du älskar dom! 


 

Läs hela inlägget »

Långevik Torpet i Väjern 18.00-19.45
10 tisdagar under våren


MediYoga är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central

  • vi gör enkla mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner
  • använder oss av effektiva andnings-och koncentrationstekniker
  • ger oss god tid för vila och avslappning
  • avslutar varje yogapass med meditation
Du kan läsa mer här på hemsidan www.mediyogann.se under rubriken KURSER om du har frågor eller funderingar är Du varm välkommen att maila mig på mediyogann@hotmail.com eller ring mig på 070-417 92 77.
 

 
 

Läs hela inlägget »
Rädsla
Vi inbillar oss ibland att om vi bara blundar för rädslan så försvinner den av sig själv. Men tyvärr, vi kan begrava oron och ängslan hur djupt nere som helst, den skaver i alla fall och skapar rentav fler bekymmer.
Vi är särskilt rädda för vanmakt och maktlöshet.
Men faktum är att vi alltid har makten att se djupt in i vår rädsla, och gör vi det kan rädslan inte styra oss. Vi har makten att förvandla vår rädsla.
Lever vi fullt ut i nuet  - det vi kallar mindfulness- ger det oss modet att bemöta rädslan och hindra den från att kasta oss av och an.
Att utöva mindfulness är att se på djupet, att komma i kontakt med vår sanna natur, där vi lever i samverkan med allt och alla, och inse att ingenting någonsin går förlorat.

"Bli fri från rädsla med hjälp av mindfulness" av THICH NHAT HANH
Läs hela inlägget »

MediYoga Bas startar tisdag den 13 mars 18.00-19.45 på Långevik Torpet i Väjern
Det är redan många som anmälat sig och vill du vara med så är det nog bra om du anmäler dig nu.
Du kan läsa mer här på hemsidan under KURSER och om du vill anmäla dig eller har frågor och funderingar så känn dig varmt välkommen att maila mig under KONTAKT eller ring mig på 070-417 92 77.

 

Läs hela inlägget »

Andas in din nya kraft
Medveten andning är en nyckel till harmoni och välbefinnande.
Du kan andas dig till mer energi.
Du kan andas bort oro och stress.
Du kan andas dig till klarhet och kraft.
Du kan pröva att använda fem minuter av din dag för välgörande andningsövningar.
GÖR SÅ HÄR:
Välj om du vill sitta eller ligga ner. Utgå från den position som känns bäst för dig att slappna av i.
Börja med att blunda och pröva att släppa taget om om alla tankar.
Andas in och ut genom näsan med stängd mun.
Fokusera på tempot i varje andetag.
Pröva att göra in-och utandning lika långa.

Andas in mod. Andas ut alla begränsningar.
Andas in kraft. Andas ut all trötthet.
Andas in energi. Andas ut alla spänningar.

 

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

  • Susanne Mattsson » MediYoga Kursstart v.12:  ”Missar starten men sen kommer jagLängtar.....”

  • Therese bellstam » MediYoga Back Again:  ”Hej Jag vill gärna anmäla mej till yoga bas Tisdagar om plats finns kvar Vh / ..”

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

ARKIV