2017 > 03

Behandla dig varligt
Att öva mindfulness är lekfullt, men det är också hårt arbete, och det kommer tillfällen när det känns som om du bara vill ge upp, särskilt om du har kroniska smärtor och inte märker några snabba "resultat" i form av smärtlindring.
När du gör det här arbetet är det till stor hjälp om du tänker på att du måste vara tålmodig, mjuk och kärleksfull mot dig själv och även mot din smärta.
Det betyder att du måste arbeta med dina gränser, men varligt: ta inte i för mycket, ansträng dig inte, pressa dig inte för hårt för att nå fram.
Genombrotten kommer av sig själva, i sin egen takt, om du låter din energi verka i en ANDA AV SJÄLVUPPTÄCKT.
Du måste BEARBETA GRÄNSERNA VARLIGT, lite grann här och lite grann där, hålla visionen levande i hjärtat, särskilt vvid de tillfällen när smärtorna och svårigheterna är som störst.

JON KABBAT-ZINN

Läs hela inlägget »

Vill du må bra?
Tyck om dig. Och öva på det!

Ingen enskild faktor verkar höra så tydligt ihop med psykisk ohälsa som självacceptans. De som inte dömer sig själva så hårt för sina fel och brister har mindre symtom på depression och ångest. Självmedkänsla, att träna på att gilla sig själv i motgång, har blivit ett nytt sätt att må bra.
Varför? För att stress uppstår av självkritik och för att hjärnan behöver uppleva trygghet för att reglera stress. Tryggheten kommer med värme, tolerans och välvilja - vare sig vi får den från andra eller oss själva. Man kan säga att självmedkänsla handlar om att vara lika förstående mot sig själv som mot andra som är med om svårigheter i livet.
Ofta är vi mer vana att vara hårda och krävande snarare än vänliga och varma mot oss själva.

Agneta Lagercrantz var i 35 år reporter och redaktör på Svenska Dagbladet, med inriktning på ledarskapsfrågor, livsåskådning och psykologi. Hon har tidigare givit ut sex böcker varav de två senaste handlar om Självmedkänsla.
Torsdag den 30 mars 18.30-20.30 kommer Agneta till Hotell Kungshamn och föreläser med utgångspunkt i sina böcker "Självmedkänsla" och "70 skäl till självmedkänsla".
Det kostar 250 kronor och då ingår kaffe/te och snittar.
Du betalar när du kommer, kontant eller med swish.
Du kan anmäla dig här på hemsidan under KONTAKT eller ring 070-417 92 77.
Känn dig varmt välkommen!

Läs hela inlägget »

Hålla fast vid beslutet
När man väl bestämt sig för att öva så här,
är det med hjälp av självdisciplin som man genomför det.
Det är lätt att bestämma sig för mål som är till ens egen nytta.
Men ATT HÅLLA FAST VID DEN VÄG MAN VALT när man stöter på hinder och kanske inte ser några omedelbara "resultat" är det verkliga beviset på beslutsamheten.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Gott att träffa Er igen
Efter ett uppehåll på två veckor är vi nu igång igen med MediYoga Bas på tisdagar och MediYoga Medel på onsdagar.
Nu blir det MediYoga varje vecka fram till vecka 16.


 

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

ARKIV