2016 > 10

Sitt i klippställning, på hälarna alternativt på en stol. 
Rak rygg, hakan lätt indragen. Knäpp händerna. Vänster tumme överst för kvinnor, höger överst för män. Räta ut pekfingrarna och tryck dem mot varandra. Sträck upp armarna mot taket utan att ta med bröstkorgen upp.
Gör ett kraftfullt rotlås samtidigt som du säger SAT, långsamt och inkännande.
Släpp rotlåset samtidigt som Du säger NAM. Andningen sköter sig själv, ögonen är slutna med fokus i tredje ögat. Avsluta med att andas in, sträck maximalt, andas ut, håll andan ute och gör rotlås. Vila på rygg.
Sat Kriya är en av de fundamentala övningarna inom MediYoga. Gör den gärna varje dag, minst tre minuter. Den verkar balanserandepå dina tre nedersta chakra. Alla organ i buken ges en mjuk rytmisk massage under övningen. Hjärtat stärks, flödet av energi stimuleras i kroppen. Sat Kriya anses som ett helt yogapass i sig självt när den görs under minst 11 minuter. Börja med 3 minuter och arbeta dig sedan sakta upp till 11 minuter. Låt det få ta tid.
Respektera kraften i tekniken och vila alltid efteråt - lika lång tid som du gjort övningen.
 

Läs hela inlägget »

Två härliga kvällar
På tisdagens MediYoga Bas-pass på Tumlaren var det ännu en kväll då salen var fylld av riktigt många intresserade och fokuserade deltagare. Vi andades många långa djupa andetag, yogade, vilade och mediterade tillsammans. En sån härlig känsla!

På onsdagen är det en lite mindre grupp, MediYoga för stress och utbrändhet, och då finns det lite mer utrymme för samtal, reflektion och att dela upplevelser med varandra. Med ett generöst, respektfullt och lyssnande förhållningssätt  delades erfarenheter och tankar med varandra. Tack! 

Läs hela inlägget »

Gyan Mudra
Sitt med korslagda ben, alternativt på stol.
Vila händerna ner på låren och tryck tumme mot pekfingerspetsen på båda händerna.
Andas långa djupa andetag in och ut genom näsan ochmed slutna ögon.

Denna mudra, är en av de absolut vanligast förekommande inom alla yogaformer ger ökat lugn och receptivitet.
Den står för expansion, ökad kunskap och visdom.

 

Läs hela inlägget »

Vill Du veta mer omMediYoga?
www.mediyoga.se kan Du läsa om mediyoga och om du klickar på Shop kan du köpa cd eller ladda ner yogaprogram direkt.
www.balansonline.se kan Du
"prova på" under någon vecka gratis, för att se om det är något som passar dig.

Lycka till!
 

Läs hela inlägget »

Leva sitt eget liv
Det är omöjligt att bli som någon annan. Ditt enda hopp är att bli DIG SJÄLV ÄNNU MER. Det är skälet till att man alls övar meditation.
Lärare och böcker och cd-skivor kan bara fungera som vägvisare eller riktlinjer. Det är viktigt att vara öppen och mottaglig för det man kan lära från andra håll, men när det kommer till kritan måste du LEVA DITT EGET LIV, I VARJE STUND.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Det mest grundläggande mantrat är
SAT NAM. Det kopplas till andningen och används under alla yogaprogram.
Du tänker ljudet inom dig. SAT på inandning och NAM på utandning.
SAT betyder sanning och NAM står för namn eller identitet.
Vi brukar översätta mantrat med: 
Jag är sann eller Sanning är min identitet.
Det blir som en positiv affirmation du säger till dig själv.
SAT NAM används, förutom som en tyst upprepad koncentrationsövning under yogaövningarna, även som ett sätt att avsluta ett yogaprogram.
Du säger då mantrat högt tre gånger som en signal till dig själv att nu är yogapasset över, nu är det dags att gå tillbaka ut i vardagen igen. SAT NAM !

Läs hela inlägget »

Detta mantra ska inleda yogaprogrammet. Det upprepas högt tre gånger innan du börjar övningarna och är ett sätt att ge dig själv en signal om att nu är det dags för yoga och ingenting annat.
Kropp och sinne kommer att reagera med lugn, balans och avspänning redan vid mantrat, innan du ens börjat med de fysiska övningarna.
ONG NAMO GURU DEV NAMO betyder i ungefärlig svensk översättning:
Jag öppnar upp och böjer mig för min inre kraft, för den universella visdom och kreativa medvetenhet som jag har djupt inom mig själv, som nu skall leda mig från mörker till ljus, från okunnighet till insikt.
 

Läs hela inlägget »

Andas in genom näsan, fyll magen som en ballong.
Fortsätt så att bröstkorgen går upp och ut åt sidorna. Fortsätt fylla luft ända upp till nyckelbenen.
Gör en naturlig paus och andas sedan ut i omvänd ordning; först sjunker nyckelbenen, därefter bröstkorgen och slutligen sjunker magen ner igen.
Låt magen och bröstkorgen vidga sig mer och mer för varje andetag.
Ett bra sätt att träna andning är liggande på rygg.
Håll en hand på magen och en på bröstet och känn andningens rörelse.

Långa Djupa Andetag:

  • Skapar lugn och avspänning
  • Reducerar gifter och slem från lungor och luftvägar
  • Underlättar blodcirkulationen
  • Förhindrar ackumulation av kolesterol i blodet
  • Stimulerar kemisk balans i hjärnan och reglerar pH-värdet
  • Ökar flödet av spinalvätska till hjärnan
  • Motverkar depression, osäkerhet och rädsla
  • Löser upp blockeringar i det praniska flödet
  • Stärker ditt elektromagnetiska fält, din aura
  • Påverkar hypofysen, öppnar din intuition
Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

ARKIV