2016 > 02

  • Förstorar din hjärna, i områden som har med fokus och syn att göra, samt den del av hjärnan som motverkar stress.
  • Yogans djupandning ökar aktiviteten i det parasympatiska nervsystemet. Det är här kroppens självläkning startar.
  • Minskar smärta, depression, stress, nervositet och ångest.
  • Hjälper till att motverka stressrelaterade sjukdomstillstånd som högt blodtryck, hjärtproblem, utmattningssyndrom, huvudvärk och en mängd andra sjukdomar.
  • Förebygger hjärtproblem och hjärtsjukdomar.
  • Yoga är ett bra redskap vid rehabilitering efter cancer.
  • Yoga håller dig ung och frisk längre.
Hämtat ur tidsskriften YogaWorld 1-2016
Läs hela inlägget »
Tänka är inte fel
Men att vi släpper taget om tankarna BETYDER INTE ATT VI TRÄNGER UNDAN DEM. Många uppfattar det så, och gör misstaget att tro att meditation innebär att man ska stänga av sina tankar eller känslor.
På något vis får de för sig att anvisningarna betyder att det är "fel" att tänka, och att "bra meditation" är när man har få eller inga tankar. Därför är det viktigt att betona att det inte är fel att tänka, inte ens när man mediterar.
DET VIKTIGA ÄR OM MAN ÄR MEVETEN OM SINA TANKAR OCH KÄNSLOR under meditationen och HUR MAN HANTERAR DEM.
Att försöka tränga bort dem leder bara till mer spänning och frustration, fler problem, inte till lugn och frid.

Jon Kabat-Zinn
Läs hela inlägget »
Start tisdag 1 mars
Det finns nu 1 plats kvar till MediYoga Bas som startar nästa vecka på tisdag den 1 mars 19:15 - 20:45!
Varmt välkommen med din anmälan på
www.mediyogann.se under KONTAKT eller på mobilen 070-417 92 77
Läs hela inlägget »

Kursstart tisdag den 1 mars 19:15
Det finns två (2) platser kvar på MediYoga Bas på tisdagar.
Välkommen med din anmälan antingen under KONTAKT på www.mediyogann.se eller på mobilen 070-417 9277
Varma hälsningar Ann

Läs hela inlägget »
Att vara närvarande i kroppen skapar lugn.
När man är högt uppe i varv kan ett snabbt sätt att skapa mer lugn vara att ta kontakt med kroppen. Gör gärna denna övning sittande.
Stampa bestämt några gånger i golvet med båda fötterna.
Låt sedan fötterna vila mot golvet medan Du sluter ögonen och låter andningen följa sin naturliga rytm.
Lägg märke till effekterna i dina fötter, vader och i nedre delen av låren.
Vad känner Du?
Vibrationer? Stickningar? Strömningar? Värme? Eller något annat?
Läs hela inlägget »
Utvidga hjärtats räckvidd
Genom att utvidga hjärtats räckvidd kan vi leva i världen på sätt som förkroppsligar större vishet och medkänsla, kärleksfullhet och jämnmod och i första hand glädjen över att vara levande.

Jon Kabat-Zinn
Läs hela inlägget »

Kursstart MediYoga 1 mars på Tumlaren
Yoga är superb för stressreducering, säger Göran Boll, grundare av MediYoga och pionjär när det gäller svensk forskning i yoga.
Det skapas ett kraftfullt avspänningspåslag som direkt påverkar blodtryck, ämnesomsättning och immunfösvar. När kroppen får förutsättningar för att hantera stress kan den lättare ta upp näring från maten, du sover bättre och hela systemet fungerar bättre.

Varmt Välkommen med din anmälan här under KONTAKT  på hemsidan eller på 
mobilen 070-417 92 77!

 

Läs hela inlägget »
Gående meditation
Gå en kort promenad och känn varje steg Du tar i hela din kropp.
Kan Du känna hur det känns under dina fötter där Du sätter ner hälen, rullar över foten till tårna.
Vad känner Du i dina underben, knän, lår och höfter.
Hur upplever Du känslan i hela din rygg vid varje steg. I dina axlar, skuldror, nacke, huvud och armarna.
Känner Du någon skillnad när Du går snabbt eller långsamt.
Vad händer med tyngd, balans, andning etc.
Lägg också märke till dina tankar och känslor när Du går.
Läs hela inlägget »

Några få platser kvar !
Är Du intresserad av MediYoga Bas i vår på Tumlaren så börjar det bli dags att anmäla sig nu!
Kursen MediYoga Bas startar tisdagen den 1 mars 19:15 - 20:45

Kursen MediYoga för stress och utbrändhet är redan fullbokad.

Under KONTAKT här på hemsidan kan Du anmäla dig till kursen.
Du är självklart också varmt välkommen att kontakta mig om Du har frågor eller funderingar!

Läs hela inlägget »

Var där Du är
När Du duschar, TA OCH SE EFTER om Du är där i duschen.
Du kanske redan befinner dig på ett möte på jobbet.
Kanske har Du hela mötet med dig i duschen.

Läs hela inlägget »

All strävan efter förbättrad hälsa och ökat välbefinnande bör inkludera en förbättrad andning som en grundläggande komponent. Eftersom vi har andningen med oss vart vi än går kan vi tillämpa andningsträningen var som helst och etablera nya andningsvanor på ett enkelt, billigt och effektivt sätt.
Förbättrade andningsvanor kan ge en positiv påverkan på många olika områden.

Anders Olsson
-grundare av Medveten Andning

Läs hela inlägget »
Tålamod
Tålamod är en egenskap som är till stor hjälp när tankarna snurrar.
Med dess hjälp kan vi acceptera att sinnet har en benägenhet att fladdra, samtidigt som vi påminner oss om att vi inte behöver fylla varje ögonblick med aktiviteter och fler tankar för att tiden ska kännas meningsfull.
Faktiskt kan tålamodet bidra med att påminna oss om att det i själva verket är tvärtom.
Att hysa tålamod är helt enkelt att vara öppen för varje stund, i full vetskap om att saker och ting utvecklas i sin egen takt, likt fjärilen.

Jon Kabat-Zinn
Läs hela inlägget »

Intresset för MediYoga kurserna på Tumlaren är stort !!
Är Du intresserad av någon av MediYoga-kurserna under våren 2016 så börjar det nu bli dags att anmäla sig.
På "Stress-kursen" finns det endast några få platser kvar!
Undrar Du över något så är Du varmt välkommen att höra av dig till mig, mina kontaktuppgifter finns under KONTAKT på min hemsida www.mediyogan.se där Du också kan läsa om kurserna under VERKTYG-KURSER.
Varmt Välkommen!

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV