2015 > 05

Ta sig tid
Vår tillvaro är numera så komplicerad och våra tankar oftast så upptagna och fladdriga att det är nödvändigt, särskilt i början, att hjälpa och skydda meditationsövningarna genom att avsätta en särskild tid för dem. Helst bör man också utse en speciell plats i hemmet där man har det bekvämt och känner sig "HEMMA" när man övar.
Bara att ta sig den här tiden varje dag är en positiv förändring i ens livsföring, en gåva man ger sig själv.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Självmedkänsla

  • Öva dig i att behandla dig själv som din bästa vän
  • Peppa istället för att gräla, beröm istället för att kritisera
  • Lägg båda händerna över hjärtat då och då och önska dig själv trygghet, kärlek och frid
Läs hela inlägget »

Avslutning på både tisdags-och onsdagsgruppen denna veckan
Drygt 20 härliga och goa Yogisar har deltagit under vårens kurser och jag känner stor tacksamhet för att ha fått träffa Er alla.
Jag önskar Er alla en härlig sommar!

TACK FÖR ATT NI FINNS!
 

Läs hela inlägget »

Tid för dig själv
Bara om du tror att övningen verkligen gäller livet får du TILLRÄCKLIG ENERGI och MOTIVATION för att vakna tidigare än vanligt så att du kan få ostörd tid för dig själv, en tid att bara vara, en tid utanför tiden - eller för att skaffa dig tid för övning någon annan tid under dagen som passar bättre, och för att öva också de dagar då du har mycket att göra och inte känner dig upplagd för det.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Helt enkel uppmärksam
Vi märker att insikten om att vi inte längre har kontakt med andningen är UPPMÄRKSAMHET i sig, och att vi alltså redan är tillbaka i nuet.
Det viktiga är att vi inte behöver förneka eller förkasta eller ens minnas vad vi tänkte för ett ögonblick sedan.
Vi låter helt enkelt andningen återfå sin plats som uppmärksamhetens fokus, eftersom den aldrig varit frånvarande,
och är lika tillgänglig för oss i just
denna stund som i varje annan stund.

Jon Kabat-Zinn
 

Läs hela inlägget »

Andningen
VECKANS ÖVNING: Långa Djupa Andetag minst 10 minuter varje dag.
VECKANS REFLEKTION:
Fundera på vad Du har för "stressfria stunder" under en vanlig vecka.
Reflektera också över vad Du behöver för att prioritera dig själv och din egen balans.
Hitta en stressfria stund varje dag för att "bara vara".
VECKANS BONUSÖVNING:
Boka dagliga stressfria stunder med dig själv. En påminnelse i mobilen, kalendern, lapp på kylskåpet.... med exakta tider för din stressfria stund, för att "bara vara".
Pröva att ha en  öppen och nyfiken inställning till träningen.

LYCKA TILL!!!

 

Läs hela inlägget »
Lämna ifred
Mindfulness handlar inte om att tränga bort sina tankar eller skärma av sig från dem för att lugna sinnet. Vi försöker inte hejda tankarna som strömmar genom medvetandet.
Vi gör helt enkelt PLATS FÖR DEM, iakttar dem som tankar och lämnar dem ifred medan vi använder andningen som "ankare" eller "bas" för uppmärksamheten, som en påminnelse om att förbli fokuserad och lugn.

Jon Kabat-Zinn
Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

ARKIV