2015 > 03

PÅSKLOV

Nästa vecka, vecka 14, så är det påsklov för MediYogan på Tumlaren.
Vi ses igen veckan efter påsk.
Ta väl hand om Er därute och njut av det återvändande ljuset och också förhoppningsvis av  lite sol och värme.

 

Läs hela inlägget »

Känn andningen
Vi tänker INTE på andningen eller på upplevelsen av andning, det är snarare så att vi KÄNNER ANDNINGEN, SEGLAR PÅ ANDNINGENS VÅGOR likt ett löv på dammens yta, eller som om vi drev i en gummibåt på havets eller sjöns stilla vågor, där vi KÄNNER andningens upplevelse, stund för stund.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Påminnelse
Med tanke på kraven från allt görande tycks det som om vi behöver vidta ovanliga och kanske rentav drastiska åtgärder för att påminna oss om nuets dyrbara ögonblick.
Det är därför vi avsätter EN SÄRSKILD TID varje dag åt att öva meditation.
Det är ett sätt att stanna upp, att "minnas" oss själva, att främja varandet för en gångs skull. Det är också ett sätt att "förkroppsliga" oss.
Jon Kabat-Zinn
 

Läs hela inlägget »

MediYoga
Många Långa Djupa Andetag blev det i går kväll, på Tumlaren, tillsammans med ett gäng fokuserade "Yogisar", härligt!!
 

Läs hela inlägget »

Sat Kriya ökar energiflödet
Sitt i lätt meditationsställning. Knäpp händerna, men låt pekfingrarna vara sträckta mot varandra. Sträck armarna över huvudet och kläm fast öronen med överarmarna. Säg mantrat SAT högt samtidigt som du drar in naveln mot ryggraden. Säg mantrat NAM högt samtidigt som du slappnar av i magen. Upprepa mantrat med en konstant rytm cirka åtta gånger/tio sekunder. Fortsätt i tre(3) till elva (11) minuter.
För att avsluta:andas in och sträck upp kroppen lite extra samtidigt som du gör rotlås, och låter energin pressas upp efter ryggraden och ut genom hjässchakrat.
Håll kvar ställningen, andas ut och gör sedan rotlås på utandningen. Andas in och andas ut, samtidigt som du släpper armarna sakta sprida sig utefter sidorna som en solfjäder. Känn din aura.
Vila sedan på rygg minst lika längesom du gjort övningen.
Effekt: Sat Kriya ökar - och integrerar-energiflödet från de tre lägre chakrana, vilket balanserar oss mentalt. Sat Kriya gör oss fysiskt starka genom att hjärtat stärks av det rytmiska pumpandet.

Läs hela inlägget »
Rätt inställning
Den ATTITYD du har när du övar dig i att vara uppmärksam, att vara i nuet, är AVGÖRANDE. Det är den jordmån i vilken du odlar din förmåga att lugna ditt sinne och slappna av i kroppen, att koncentrera dig och se tillvaron tydligare.
Om jordmånen är utarmad, om din energi och ditt engagemang för övningarna är svag, då blir det svårt att utveckla lugn och avslappning på ett regelmässigt sätt.
Om myllan är förorenad, det vill säga om du försöker tvinga dig att känna avslappning och kräver att "något ska hända", kommer alls ingenting att kunna växa - då får du lätt för dig att "meditation fungerar inte".

Jon Kabat-Zinn
Läs hela inlägget »

Långa Djupa Andetag
Andas in genom näsan, fyll magen som en ballong. Fortsätt så att bröstkorgen går upp och ut åt sidorna. Fortsätt fylla med luft ända upp till nyckelbenen. Gör en naturlig paus och andas sedan ut i omvänd ordning; först sjunker nyckelbenen, därefter bröstkorgen och slutligen sjunker magen ner igen. Låt magen och bröstkorgen vidga sig mer och mer för varje andetag.



Du kan läsa mer om det,"yogiska andetaget" under rubriken "VERKTYG"---"MEDVETEN ANDNING" här på hemsidan.

Läs hela inlägget »

Två härliga yogakvällar varje vecka
Fortsättningskursen på tisdagar och Nybörjarkursen på onsdagar och jag ser verkligen med glädje fram emot alla  yogastunder som vi kommer att dela med varandra under våren.

"Take care out there!"
 

Läs hela inlägget »

Låta vara
Läkedom är att LÅTA TINGEN VARA som de är, hellre än att anstränga sig med att tvinga dem att vara som de en gång var eller som vi skulle vilja att de vore, att kämpa för att känna oss trygga eller få det vi ibland tror är det vi vill.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV