2014 > 11

Grundläggande instruktioner
Varje gång vi upptäcker att tankarna gett sig iväg någon annanstans ..... att vi har glömt nuet, konstaterar vi först vad som faktiskt rör sig i tankarna i stunden, vad det än är, sedan RIKTAR VI UPPMÄRKSAMHETEN TILLBAKA till magen, till upplevelsen av hur bröstkorgen lyfts och sänks, oavsett vad som fick tankarna att vandra.
Om uppmärksamheten lämnar andningen hundra gånger, HÄMTAR VI DEN LUGNT TILLBAKA hundra gånger, så fort vi märker
att vi inte befinner oss i nuet utan följt våra tankar åt annat håll.
Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Så här gör Du
Sitt i lätt meditationsställning.
Låt huvudet rulla medsols. Mjukt och kontrollerat. Ett långsamt varv som tar cirka 10 sekunder.
Andas in när huvudet rullar bakåt och ut när hakan går fram i bröstet.
Axlar och käkar är avspända.
Efter 10 varv byter Du riktning och rullar 10 varv åt motsatt håll.Räta sedan upp huvudet och vila 3 - 5 min.
Tänk på att nacken är en känslig kroppsdel. arbeta försiktigt.
Gör denna övning med varsamhet och kärleksfull vänlighet till dig själv.
 

Läs hela inlägget »

Träna ditt andningsankare
Genom att medvetet inrikta din uppmärksamhet på din andning förankrar du dig i nuet. Du tränar på din förmåga att observera din andning och därigenom att gång på gång komma tillbaka till ditt här och nu.
Dina tankar kommer att vandra framåt och tillbaka i tiden. När du lägger märke till att de gör det för du varsamt tillbaka din uppmärksamhet till din andning.
Denna träning att komma tillbaka till vad som är här och nu, är att träna sitt andningsankare.
Att vara uppmärksam på din andning hjälper dig att samla dig och att fokusera på ditt sinne.

Läs hela inlägget »

Älska oss själva
Kan vi öppna oss? Kan vi hysa medkänsla?
Kan vi vara visa?
Det är utmaningarna i yttervärlden, liksom de är I TANKENS OCH HJÄRTATS INRE VÄRLD.
Eftersom världarna återspeglar varandra ger de oss oändliga möjligheter att forma dem och att formas av dem. Kanske finns här också, SOM SAMHÄLLE, SOM NATION, all möjlighet att hälsa oss välkomna vid vår egen dörr och återigen älska den främling som var vi själva.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Sanning är min identitet
En teknik som hjälper dig att hålla koncentrationen är att repetera mantrat Sat Nam tyst inom dig själv.
Sat Nam betyder "Jag är sann", men det är främst funktionen och inte betydelsen av mantrat som är central.
Du ger sinnet en tanke att fokusera på vilket lugnar tankeverksamheten.
Varje gång du andas in, tänker du Sat, varje gång du andas ut tänker du Nam och detta gör du genom hela yogapasset.
 

Läs hela inlägget »

Kärleksfull vänlighet
På MediYogan i går kväll tränade vi på att ta hand om oss själva på bästa sätt och att  också se på oss själva med kärleksfull vänlighet. 
Det kan kännas lite ovant till en början men det är bara att träna på!
 

Läs hela inlägget »

- En stor tillgång
Att kunna andas medvetet närvarande är en stor tillgång. Bara några minuters medveten andning per dag kan göra skillnad och bidra till vårt känslomässiga, mentala och andliga välbefinnande.
Medveten andning hjälper oss att uppnå

  • lugn och koncentration
  • harmoni mellan kropp och sinne
  • stabilitet och lugn även i stressfyllda situationer
  • glädje och tillfredställelse
  • kapacitet att rena sinnet från tanketjatter
  • en djup och intim känsla för samhörighet med allt levande
  • en erfarenhet av inre frihet mitt i vad som än sker
"Mindfulness i vardagen" Ola Schenström
Läs hela inlägget »

Chakrabalansering
På mediyogan med "FORTSÄTTNINGSGRUPPEN"  i går kväll var det premiär för  ett yogapass för balansering i chakrasystemet.
Det är både spännande, utmanande och lite nervöst med ett helt nytt pass, både för deltagarna och för mig som ledare. Första gången är ju alltid första gången. 
Men, yogisarna var så härligt öppna, intresserade och fokuserade, dom jobbade på som bara den.
Så, en riktigt härlig yogakväll blev det. 
Tack till Er alla!!!
 

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV