2014 > 10

Befrielse
En sak är så gott som säker. På kort sikt kommer vi att fastna gång på gång oavsett vad vi gör eller tänker.
Att gång på gång fastna är heller inget annat än övning, så länge vi är beredda att inse det och arbeta med det genom att ständigt släppa taget och genom att STÄNDIGT VARA VÄNLIGA mot oss själva.

Läs hela inlägget »

Kurs i Mindfulness
Under hösten går jag en utbildning till instruktör i mindfulness i Göteborg, och nu i måndags och tisdags hade vi de sista utbildningsdagarna.Två riktigt härliga dagar. Kursen är intressant,
spännande,utvecklande och engagerande.
Så nu är det bara att fortsätta den dagliga mindfulnessträningen, skriva en uppsats och så blir det en diplomeringsdag den 12 januari 2015.

Läs hela inlägget »

Samhörighet
Alla människor hör nära samman.
Hur vi behandlar varandra har betydelse för vår hälsa och vårt välbefinnande, kanske rentav vår överlevnad som art, inte i någon avlägsen framtid, utan just i denna stund. VÄNLIGHET är det naturliga svaret på insikten om samhörigheten. I denna finns den SANNA VISHETEN.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Vi följer vad som just nu pågår i vårt liv, ögonblick för ögonblick, medvetna om vad som sker i våra sinnen, vår kropp och vår tankevärld.
En sådan flexibel inställning ökar våra möjligheter att stund för stund göra kloka val och hantera en ständigt föränderlig omvärld konstruktivt och med vår energi i behåll.

"Mindfulness i vardagen" Ola Schenström

Läs hela inlägget »

Mindfulness
Träning i mindfulness ökar förmågan att lyssna och tala medvetet närvarande och att inte automatiskt reagera, utan att mer medvetet svara på vad situationen kräver.

"Mindfulness i vardagen" Ola Schenström

Läs hela inlägget »

Tillvarons välsignelser
Allt som kroppen normalt gör är faktiskt underbart och enastående, även om man sällan betraktar det på det viset.
Att gå är ett bra exempel. Om Du någon gång inte har kunnat gå, vet Du hur DYRBART OCH FANTASTISKT det är att göra det. Det är en enastående förmåga.
Detsamma gäller också att kunna se och tala tänka och andas, vända sig i sängen och allt annat av det som kroppen gör och som Du kan välja att fokusera på.

Källa: Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Andningen som redskap
Man kan använda medveten andning och vilja
I varje ögonblick
För att balansera sin energi
Bemöta en utmaning
Älska sig själv och andra
Och frigöra sin kreativitet

-SUJATA-

Läs hela inlägget »

Långa, djupa andetag in och ut genom näsan
Du pressar aktivt in luft och fyller hela magen, lungor, bröstkorg ända upptill nyckelbenen. När det är fullt släpper Du passivt ut luften och vilar tills kroppen vill att Du andas in igen.
Den här andningen ska Du tillämpa under hela yogapasset om inte någon annan instruktion ges.

EFFEKT:
  • Ökar syresättning
  • Ökar blodcirkulation
  • Stärker ditt immunförsvar
  • Lugnar, balanserar och ger ny energi.
Läs hela inlägget »

Minnas
När vi märker att sinnet glidit bort från uppmärksamhehetens  fokus, vilket kommer att ske gång på gång - oavsett om vi fokuserar på andningen, olika kroppsförnimmelser, på känslan av kroppen som helhet, eller det vi ser, hör eller känner, eller på tankarnas ström, vad vi än uppmärksammar - utan att bedöma eller fördöma, då observerar vi helt enkelt det vi tänker på i samma stund som vi MINNS vårt ursprungliga fokus, exempelvis andningen, och inser att vi inte haft kontakt med det på en stund.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

Medveten andning
Medveten andning är ett kraftfullt verktyg för att motverka stress och spänningar.
Andningen är intimt förknippad med sinnet, så genom andningen kan Du ta kontroll över sinnet.
En enda tanke kan förändra din andning från snabb, återhållen eller ytlig till lugn, djup och jämn. Långa Djupa Andetag!

Läs hela inlägget »

Energi är livets ursprung
Enligt kundaliniyogan, som Mediyoga grundar sig på, finns åtta (8) chakran.
När energin flödar fritt genom våra chakran,livshjul eller energicentran, så stimuleras vår kropp, sinne och själ.
Alla våra chakran är i ständig rörelse, det är ett konstant flöde i och emellan våra chakran.
Genom detta flöde av energi mellan chakrana och kroppen får vi kraft att läka och hela oss själva.
Chakrasystemet fungerar som bäst när samtliga av våra chakran samarbetar som en enhet. Då lär vi dels känna oss själva bättre, dels får vi tillgång till mer kraft och energi vilket gör livet meningsfullt och komplett.

Läs hela inlägget »

Mediyoga för kropp, sinne och själ

När vi börjar vandringen på vår yogaväg blir vi snabbt medvetna om vår kropp, våra tankar och våra känslor.
Vi känner vår fysiska styrka och rörlighet, men också vad vi tänker och känner.
Att få nya insikter om oss själva kan ibland vara obekvämt, men en ännu större utmaning är kanske att acceptera livet som det verkligen är.
Att i varje stund - oavsett vad som händer - stanna upp och möta det som är utan att fly!
Att inte fastna i det som vi tycker saknas, utan att istället vända oss mot det som vi vill förändra.
Att skaffa tillräckligt med tålamod för att göra de förändringar som behövs för att kunna vara den vi är fullt ut.

Läs hela inlägget »

NYTT under VERKTYG 

Lite nytt under Mindfulness och Medveten Andning.

Jag hoppas att Du är lite nyfiken och vill titta in?!

Om Du vill dela med dig av dina tankar och funderingar, eller fråga om något så är Du varm välkommen att göra det här på bloggen!
 

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV