2014 > 07

Inre uppmärksamhet
Vi börjar med att försöka vara HELT MEDVETNA om hur ena foten når marken, hur tyngden läggs på den,
hur den andra foten lyfts, flyttas fram och sedan trycks mot marken i sin tur.
Precis som vid alla andra övningar riktar vi uppmärksamheten tillbaka till fötterna eller benen eller känslan av kroppens rörelse närhelst tankarna drar iväg åt något annat håll.
För att fördjupa koncentrationen betraktar vi inte omgivningen utan håller blicken riktad framför oss.
Vi tittar inte heller på fötterna. De vet själva hur de ska gå. Det vi odlar är den inre uppmärksamheten, BARA UPPLEVELSEN AV ATT GÅ, INGET ANNAT.

Jon Kabbat-Zinn
 

Läs hela inlägget »

Uppmärksamma steg

Ett enkelt sätt att skapa närvaro i vardagen är att öva gående meditation. Som du kanska anar, betyder det att rikta uppmärksamheten mot själva gåendet medan man gör det.
Det innebär helt enkelt att man går och VET att man går. Det betyder inte att man tittar på fötterna! En sak som du upptäcker när du övat mindfulness en tid är att ingenting är så enkelt som det ser ut. Det gäller för gåendet såväl som för allt annat.
Vi har ju vårt medvetande med oss när vi går och vi är vanligtvis upptagna av våra tankar i högre eller lägre grad. Det händer sällan att vi bara går, inte ens när vi "bara ska gå ensväng".
Källa: Jon Kabbat-Zinn

 

Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

ARKIV