Suficirklar

Den här övningen har MediAndning som bas. Det är en mycket grundande övning som koordinerar och mjukar upp ryggen, bäcken och höfter, ökar genomblödningen i hela ryggen, samtidigt som den stimulerar matsmältningen.

Sätt dig i lätt ,meditationsställning eller på stol med ryggen rak. Om du sitter på stol sätter du dig en bit fram på stolsitsen, fri från eventuellt ryggstöd. Knäna brett isär med händerna på knäskålarna. Ögonpositionen är centrerad i tredje ögat. Börja känna på MediAndningen utan rörelse i samklang med mantrat Sat Nam.

Lägg händerna om knäna i ett stadigt grepp för stöd och balans. Känn samtidigt inn hur kontakten med benen och underlaget känns, din stabilitet.

Du kan som referens för hur övningens fysiska rörelse skall utföras tänka dig att din ryggrad är som en drillborr där huvudet och bäckenbotten är centrerade medan ryggraden roterar runt sin egen mittaxel.

I takt med MediAndning - på inandning börja med en liten och mjuk rörelse flytta tyngdpunkten mellen sittbenen så att du roterar/borrar ryggen cirkulärt, medsols i en främre halvcirkel. På utandningen roterar du ryggen bakåt i en halvcirkel.

Pröva att hitta en jämn rörelse i takt med andetagets jämna rytm samt i koordinationen med rörelsen i hela ryggraden. Andningen styr rytm och tempo.

När ryggen rör sig i cirklar är huvudet hela tiden centrerat i mitten.

Var extra mjuk och inkännande i början av övningen och låt rörelsen vara underordnad andningen i rytm och storlek. Känn in hur andningen påverkar varje del av rygg och bäckenet genom hela rörelsen. Eftersom övningen är dynamisk så är pausen mellan in-och utandning bara kort så att du håller ett jämnt rytmiskt och mjukt flöde.

Efter 3 minuter byter du riktning och roterar på samma sätt åt andra hållet.

Avsluta övningen med att mjukt stanna upp och centrera ryggraden. Ta ett långt djupa andetag in, håll några sekunder och andas ut mjukt och jämnt. Håll andan ute och gör på tomma lungor ett rotlås, håll i 5-10 sekunder och känn samtidigt hur rotlåset påverkar hela kroppen.

Vila och känn in hur övningen påverkat dig på alla plan.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln