MediYoga - Andning

Livets bästa vän
Andningen är nyckeln till hälsa och välbefinnande, helt automatiskt håller den oss vid liv. Men vi kan också styra andningen och lära oss andningstekniker för att påverka vår stressnivå och minska stressen. När vi andas så tränar vi lungorna och vädrar ut koldioxid vilket är bra eftersom höga koldioxidnivåer ökar stressen.
När vi glömmer bort att andas djupt så stänger vi av kroppen, nästan glömmer bort att andas ocd då har vi inte kontakt med hur vår egen stressnivå ligger. Kort och ytlig andning genererar stress. Vi kan inte vara steget före och mota bort stressen i tid, utan dras in i en stresspiral som blir allt svårare att ta sig ur.
Vi blir stressade av att andas dåligt och vi andas dåligt när vi är stressade.
Vi kan styra stresscentrum genom andningen.
Andningen och kroppskontakten gör att vi kan bygga en mer tillitsfull relation till oss själva och också få kontakt med vår kreativa sida som gör att vi känner oss mindre pressade och kan se livets utmaningar från en ny vinkel.
När vi kan vara mer medvetna om vår kropp och vår andning så har vi ett superbra verktyg för att vara observanta på om vi håller på att gå in i utmattning.

  • När du märker att du andas mer i bröstkorgen än i magen så är det läge att ta några riktigt djupa andetag så att du märker att magen expanderar
  • Pröva att låta utandningen bli längre än inandningen
  • Sucka många gånger varje dag
  • Testa trepunktsandning under tre minuter: andas in 6 sek, håll andan 6 sek, andas ut 6 sek
  • Eldandas där du andas in lika mycket som du andas in. När du andas in trycker du ut magen, när du andas ut sjunker magen in. Testa olika tempo
  • Meditativ andning: Sitt ner och hitta en punkt i magen, fokusera andningen från och till denna punkt.
"Omtankar" - Liselotte B. Abel

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln