Andningen - Livets bästa vän

"Omtankar"
Under mitt första MediYogapass, när jag gick utbildning till instruktör, så fick jag uppleva en helt ny andning.
Under ca 10 minuter låg vi på golvet och andades, djupt och långsamt. Långa djupa andetag där magen expanderar och hela bröstkorgen vidgas. Fattade inte riktigt varför det skulle vara så viktigt att lägga så mycket tid på detta, men hängde med och upptäckte att det hände något med mig. Min stressnivå sjönk och jag kunde släppa taget om tankar och vara mer i kroppen. Kände mig mer avlappnad.
Nu är det tydligare för mig hur viktig andningen är för att komma ur det surr som hjärnan håller på med och som drar igång stress genom sina tankar om att jag inte duger, inte räcker till, inte är viktig för andra eller att jag dömer hur andra är.
Det är ju inte helt enkelt att bara stänga av tankarna och då är andningen en räddningsplanka.
När vi andas medvetet och är i kontakt med kroppen där vi känner hur magen expanderar och nyckelbenen reser sig så flyttar vi fokus från hjärnan till kroppen.
Vi hittar en rytm i kroppen som tar över och ger lugn för hela systemet.
Den kontakt med kroppen som vi får genom andningen är som att landa på jorden med fötterna stadigt förankrade i närvaro.

"Omtankar" - Liselotte B. Abel

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln