Steg 2: Höfttilt

En bra andning kräver också bra hållning. Och många som ofta har ont i ryggen kan ha en bäckenbotten som har hamnat fel. Därför är det viktigt att lossa på höfterna så att man kan komma åt att aktivera bäckenbotten, som hänger ihop med diafragman.
Diafragman och bäckenbotten blir som en pump som också masserar allt däremellan och sätter fart på lymfknutorna i området.
Så här gör du: Fortsätt att andas på samma sätt som tidigare, men utöka andningen genom att tilta höften. På inandningen blir inte bara magen större utan du lägger till en svank i ryggen genom att lyfta bröstet.
På utandningen pressar du ryggen mot golvet, en kontraktion där det känns som om magen dras ihop och ryggen rundas.
Ligg och andas så här ett par tre minuter, på samma sätt som i steg ett.
När du känner att du har koll på det här gå då vidare till steg tre.

Ur "Omstart - för en starkare, renare och friskare kropp" av Karin Björkegren Jones
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Susanne Mattsson » MediYoga Kursstart v.12:  ”Missar starten men sen kommer jagLängtar.....”

  • Therese bellstam » MediYoga Back Again:  ”Hej Jag vill gärna anmäla mej till yoga bas Tisdagar om plats finns kvar Vh / ..”

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln