Steg 1: Hitta andningen

Så här gör du
Lägg dig ner. Placera ena handen på magen och den andra på bröstet.
Iaktta en stund hur du andas. Är det handen på bröstet som rör sig mest? Rör sig över huvud taget handen handen du har placerad på magen? Bara att du observerar dina andetag är en bra början. Forcera inget.
Ligg så här tills du fått till en lugn bukandning, där det är magen som rör sig och bröstet mer eller mindre är stilla. Du kan lägga något på magen. En kudde eller en bok, och föreställ dig att kudden är en båt som guppar på vågorna.
Om du tycker att det är svårt att få till andningen, så där så att magen fylls ut, finns det ett knep att ta till. Placera höger ben över vänster ben. Sätt foten i golvet. Det brukar av någon märklig anledning hjälpa att få till en mer kraftfull andning där vi använder diafragman som en blåsbälg.
Ligg och andas i tre till fyra minuter.
Du kan också räkna dina andetag. Om du till exempel andas in på tre, så förlänger du utandningen till det dubbla - det vill säga att du i huvudet räknar till sex.
Och självklart andas du hela tiden genom näsan och med stängd mun.

Ur "Omstart - för en starkare, renare och friskare kropp" av Karin Björkegren Jones

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Susanne Mattsson » MediYoga Kursstart v.12:  ”Missar starten men sen kommer jagLängtar.....”

  • Therese bellstam » MediYoga Back Again:  ”Hej Jag vill gärna anmäla mej till yoga bas Tisdagar om plats finns kvar Vh / ..”

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln