Andningsövning-en bra början

Det fina med andningen är att den fungerar per automatik, men det gör å andra sidan att vi kan andas fel utan att tänka på det.
Om man har ett stört andningsmönster betyder det dock inte att det är kört, eftersom det går att börja om från början och bli mer medveten om sin andning.
Men det kräver att man repeterar det nya sättet att andas på tills det går automatiskt.
När man precis har börjat förändringen av sitt andningsbeteende kan det hända att man får lite biverkningar, till exempel en känsla av tryck i huvudet, på grund av ökad cirkulation, eller illamående, som beror på att diafragman masserar magsäcken, som då avger magsyra samtidigt som tarmarnas rörelser ökar.
Du kan också få yrsel, som beror på att blodkärlen öppnar sig.
Känner du obehag är det bara att avbryta och vila. Det går över. Andningsträning handlar inte om prestation och ska inte ge obehag.
Men som sagt, ge inte upp!

Ur "Omstart -  för en starkare, renare och friskare kropp" av Karin Björkegren Jones

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln