Vad är medveten andning?

Bli medveten om din andnig
I dagens stressade värld måste vi ständigt hantera olika stimuli, från informationsflödet i media och deadlines på jobbet till kemikalier i luften, vattnet och maten.
Kroppens varningssystem är byggt för att göra oss alerta när det behövs, men som vi lever nu hinner den aldrig ner mellan varven.
Andningen blir snabb och ytlig, kroppens syresättning och cirkulation försämras, och det påverkar i sin tur alla funktioner och organ. Så oavsett vilken förbättring jag vill åstadkomma i min hälsa är en bra andning själva basen.
Du tar ca 22 000 andetag per dygn, troligen utan att tänka på ett enda av dem. Men för varje medvetet andetag du tar kan du förbättra din hälsa.
Du är inte ensam att glömma bort att andas med magen-hela 90% av västvärldens befolkning använder endast de övre luftorganen och således bara 10% av sin lungkapacitet. När vi andas ytligt hela dagarna kan det få negativ påverkan på flera av våra kroppsliga fuktioner såsom hjärta, hjärna och immunförsvar. Med en medveten, djupare andning finns många hälsovinster att kamma hem.
Med andningen kan vi få ner kroppen i varv genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet, som innebär att blodtryck och puls minskar, nivån av stresshormoner sjunker, må bra-hormonet oxytocin ökar och kroppens läkningsprocesser förbättras.
När vi andas medvetet är vi i nuet och sparar enormt mycket energi som vi annars ödslar på att grubbla, älta och oroa oss för framtiden.
Nyfödda bebisar kan konsten att andas med magen!
Allt vi behöver göra är att komma tillbaka till det vi en gång kunde.
För att andas medvetet ska du fokusera på att fördjupa andetaget och målet är att använda både mage och bröstkorg. Men det krävs lite träning.
Vi kan öva när och var som helst. När vi tömmer torktumlare, väntar vid övergångsstället eller bäddar sängen. Bäst är att träna när vi redan är avslappnade. Då ökar vi sannolikheten att vi tar till medveten andning i stressade situationer.
En kombination av formell träning och vardagsträning är det bästa, det vill säga medveten andning genom andningstekniker och medveten andning i vardagen.
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln