Vad är skillnaden mellan yoga och träning?

Yoga - Balans
Yoga kommer ursprungligen från Indien där det utvecklades för många tusenår sedan. Det är i första hand en teknik och diciplin för ökad självkännedom och andlig utveckling. Sedan yoga kom till västerlandet för drygt hundra år sedan har det blivit en teknik för att upprätthålla fysisk och psykisk hälsa.
Mycket av yogans attraktionskraft ligger i att det är en fysisk, mental och andlig träningsmetod.
Vanlig träning fokuserar i första hand på den fysiska kroppen. Yoga utgår från att kroppen, sinnet och själen är lika viktiga för att vi ska må bra. I vanlig träning är inte uppmärksamheten på hur det känns i kroppen utan strävar istället efter att förbättra resultaten. I yoga är målet att vara närvarande i kroppen hela tiden och känna in vad som händer och hur det känns. I yoga finns ingen prestation eller jämförelse med någon annan utan var och en gör yogaövningarna utifrån sina egna personliga förutsättningar.
I vanlig träning ges det ofta väldigt lite utrymme för avslappning. I yoga är avslappningen lika viktig som själva övningarna eftersom det är under vilan som effekterna av yoga integreras i kroppen.
Yoga är, enkelt uttryckt, en teknik för att uppnå fullständig medvetenhet. Yoga är något som behöver upplevas för att förstås. Vi kan prata om det i veckor, vi kan läsa hundra böcker om yoga, vi kan ha massa teoretisk kunskap om yoga - men yoga måste göras, utövas för att förstås. Det enda sättet att lära sig om yoga är att göra yoga.
Yogaövningarna som utförs långsamt och kontrollertat är ämnade att utveckla fysisk smidighet, skapa mental avspänning och ge insikt. Andningen spelar en viktig, grundläggande roll och enligt den yogiska filosofin förkroppsligar andningen människans livskraft, eller Prana. Andningen är också en direkt avspegling av olika känslomässiga tillstånd. Därför kan en medveten förändring av andningen direkt påverka hurvi mår och skapa fysisk, mental och emotionell harmoni inom oss. Andningen är ett unikt sätt att direkt kunna påverka sinnet och kroppens undermedvetna processer.
Yogaträningen påverkar kroppen och dess inre organ på många olika sätt. Den ger smidig, uthållig muskulatur, påverkar matsmältningen och hormonbalansen, ger ett starkare mer uthålligt nervsystem, balanserar höger och vänster hjärnhalva mot varandra och förbättrar dina sömnvanor - bara för att nämna några.

Källa: Instruktör Steg 2 MediYoga

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln