Sat Kriya 3 minuter

Sitt i klippställning, på hälarna alternativt på en stol. 
Rak rygg, hakan lätt indragen. Knäpp händerna. Vänster tumme överst för kvinnor, höger överst för män. Räta ut pekfingrarna och tryck dem mot varandra. Sträck upp armarna mot taket utan att ta med bröstkorgen upp.
Gör ett kraftfullt rotlås samtidigt som du säger SAT, långsamt och inkännande.
Släpp rotlåset samtidigt som Du säger NAM. Andningen sköter sig själv, ögonen är slutna med fokus i tredje ögat. Avsluta med att andas in, sträck maximalt, andas ut, håll andan ute och gör rotlås. Vila på rygg.
Sat Kriya är en av de fundamentala övningarna inom MediYoga. Gör den gärna varje dag, minst tre minuter. Den verkar balanserandepå dina tre nedersta chakra. Alla organ i buken ges en mjuk rytmisk massage under övningen. Hjärtat stärks, flödet av energi stimuleras i kroppen. Sat Kriya anses som ett helt yogapass i sig självt när den görs under minst 11 minuter. Börja med 3 minuter och arbeta dig sedan sakta upp till 11 minuter. Låt det få ta tid.
Respektera kraften i tekniken och vila alltid efteråt - lika lång tid som du gjort övningen.
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Therese bellstam » MediYoga Back Again:  ”Hej Jag vill gärna anmäla mej till yoga bas Tisdagar om plats finns kvar Vh / ..”

  • Linnea » MediYoga Back Again:  ”Hej Ann Anmäler mig till vårens kurs, har lite svårt vissa dagar, men onsdagar v..”

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln