2017 > 02

Hjärtkänslan
I asiatiska språk är ordet för medvetande och ordet för hjärta ett och detsamma. 
När vi hör orden medveten närvaro och mindfulness MÅSTE VI I VÅRT INRE ÄVEN HÖRA HJÄRTATS KÄNSLA för att ens kunna förstå det som begrepp, och i synnerht som ETT SÄTT ATT VARA.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »

"I hjärtat möts jord och himmel
det begränsade med det obegränsade.
Hjärtat förenar stabilitet och flöde
och vi behöver båda.
Det är här vi blir hela och odelbara
I hjärtat finns all vår samlade visdom och med ett öppet hjärta får vi kontakt med vår själs röst".

Läs hela inlägget »
Självmedkänsla
-det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen. Allt mer forskning visar hur bra vi mår av att vara vänliga mot oss själva.
Överdriven kritik står i vägen för människors välbefinnande.
Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem, medan självmedkänsla, self-compassion, sätter igång systemet för samhörighet och tillit.
Därför kan självedkänsla rå på djup skam, bryta tendensen att fastna i negativa tankar om sin egen person och få oss att prestera bättre än om vi försöker piska oss själva till resultat.

Agneta Lagercrantz kommer till Hotell Kungshamntorsdagen den 30 mars 18.30-20.30, och berättar om sina två böcker om självmedkänsla.
Välkommen att anmäla dig här på min hemsida under KONTAKTER!!
Kaffe/The och snittar kommer att serveras och kostnaden är 250 kronor.
Du kan betala kontant eller swisha när du kommer.
 
Läs hela inlägget »

Musiken som jag spelar på MediYoga Bas heter Ramitam One och finns att köpa/ladda ner påwwww. mediyoga.se under "shop".
På samma hemsida hittar du också mycket bra och intressant läsning om MediYoga.
På www.balansonline.se finns guidade yogapass och du kan också söka på "Fokusområde". Just nu får du en gratis månad om du prenumererar i tre månader. Det kostar 79 kr i månaden. Fantastiskt prisvärt!!
 

Läs hela inlägget »

Att förlåta
Förlåt andra människor,
inte för att de förtjänar din förlåtelse
utan för att du själv förtjänar frid.

Jonathan Lockwood Huie, författare

Läs hela inlägget »

Bli medveten om din andnig
I dagens stressade värld måste vi ständigt hantera olika stimuli, från informationsflödet i media och deadlines på jobbet till kemikalier i luften, vattnet och maten.
Kroppens varningssystem är byggt för att göra oss alerta när det behövs, men som vi lever nu hinner den aldrig ner mellan varven.
Andningen blir snabb och ytlig, kroppens syresättning och cirkulation försämras, och det påverkar i sin tur alla funktioner och organ. Så oavsett vilken förbättring jag vill åstadkomma i min hälsa är en bra andning själva basen.
Du tar ca 22 000 andetag per dygn, troligen utan att tänka på ett enda av dem. Men för varje medvetet andetag du tar kan du förbättra din hälsa.
Du är inte ensam att glömma bort att andas med magen-hela 90% av västvärldens befolkning använder endast de övre luftorganen och således bara 10% av sin lungkapacitet. När vi andas ytligt hela dagarna kan det få negativ påverkan på flera av våra kroppsliga fuktioner såsom hjärta, hjärna och immunförsvar. Med en medveten, djupare andning finns många hälsovinster att kamma hem.
Med andningen kan vi få ner kroppen i varv genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet, som innebär att blodtryck och puls minskar, nivån av stresshormoner sjunker, må bra-hormonet oxytocin ökar och kroppens läkningsprocesser förbättras.
När vi andas medvetet är vi i nuet och sparar enormt mycket energi som vi annars ödslar på att grubbla, älta och oroa oss för framtiden.
Nyfödda bebisar kan konsten att andas med magen!
Allt vi behöver göra är att komma tillbaka till det vi en gång kunde.
För att andas medvetet ska du fokusera på att fördjupa andetaget och målet är att använda både mage och bröstkorg. Men det krävs lite träning.
Vi kan öva när och var som helst. När vi tömmer torktumlare, väntar vid övergångsstället eller bäddar sängen. Bäst är att träna när vi redan är avslappnade. Då ökar vi sannolikheten att vi tar till medveten andning i stressade situationer.
En kombination av formell träning och vardagsträning är det bästa, det vill säga medveten andning genom andningstekniker och medveten andning i vardagen.
 

Läs hela inlägget »

Känn andningen
Vi tänker INTE på andningen eller upplevelsen av andning, det är snarare så att vi KÄNNER ANDNINGEN , SEGLAR PÅ ANDNINGENS VÅGOR likt ett löv på dammens yta, eller som om vi drev i en gummibåt på havets eller sjöns stilla vågor, där vi KÄNNER andningens upplevelse, stund för stund för stund.

Jon Kabat-Zinn

Läs hela inlägget »
Intoning
Att tona in före ett yogapass är som att trycka på en startknapp; nu börjar det.
Mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO som upprepas tre gånger.
Ett mantra för kraft, lugn och beskydd.
Sitt med handflatorna samman framför bröstet, tummarna mot bröstbenet och slut ögonen. Andas lugnt.
Mantrat är sanskrit och betyder i fri översättning:
ONG= uppmärksamheten vänds inåt
NAMO= jag lyssnar nyfiket, öppnar mig
GURU= från mörker till ljus. Ökad visdom och insikt.
DEV= ljudet, vibrationen för Alltet, alltet som inte har något nam.
Mantrat kan fritt översättas med: När jag lyssnar djupt inom mig går jag från mörker till ljus.
Läs hela inlägget »

SENASTE INLÄGG

KOMMENTARER

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

  • Mia Gunnarsson » Prova På MediYoga!?:  ”Kan jag vara med trots att jag har svår fibromyalgi och därigenom kroniska smärt..”

  • Hanna Brodén » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Mediyoga medel onsdag ”

ARKIV