Släppa taget

Den sjunde och sista väsentliga attityden i mindfulnessträningen är vad som på engelska kallas non-attachment eller letting go som på svenska kan översättas med att släppa taget eller att inte fästa sig vid eller fastna i materiella ting som vi vill eller "måste" ha. Att släppa taget innebär också att inte heller fastna i våra idér, tankar eller önskningar.
När vi börjar rikta vår uppmärksamhet mot våra inre erfarenheter upptäcker vi att det är vissa tankar, känslor och situationer som vårt sinne tycks vilja hålla fast vid. Om de är behagliga försöker vi få dem att stanna kvar - töja på dem - kanske till och med fastna i dem.
Och om tankarna, känslorna och situationerna i stället är obehagliga, smärtsamma eller skrämmande försöker vi ofta att skjuta dem ifrån oss - stöta bort dem.
Under meditationen tränar vi avsiktligt på att inte lyfta fram vissa aspekter och förkasta andra. Vi låter i stället vår erfarenhet vara som den är och tränar oss på att bara observera den, ögonblick för ögonblick. Att släppa taget är att låta saker vara som de är - att acceptera dem som de är.
När vi märker att vi bedömer våra erfarenheter släpper vi taget också om dessa dömande tankar. Vi fullföljer dem inte. Vi släpper dem. På samma sätt gör vi med tankar på det förflutna eller på framtiden. Vi släpper dem. Vi bara observerar dem och släpper dem sedan......
Är det här lätt? Knappast. Det är bland det svåraste i världen. Det är en uppgift att arbeta med under hela livet. Och kom ihåg att släppa dina dömande tankar om dig själv nästa gång du har svårt att släppa taget.
Oavsett om du lyckas släppa taget eller inte kommer din mindfulnessträning att successivt lära dig konsten "of letting go" - även om det kan ta resten av ditt liv.

Ur "Mindfulness i vardagen" av Ola Schenström
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sandra » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej på dig. Vad hette den sidan på nätet du berätta om i tisdags . Mvh Sandra ”

  • Jessica blom » MediYoga Bas, start 11/9:  ”Hej Ann! Jag skulle gärna vilja hoppa på detta igen. Har ingen möjlighet att kom..”

  • Kattis Ljungströmmer » MediYoga 13 och 14 mars!:  ”Hej! Jag skulle vilja anmäla mig till MediYoga-kursen på onsdagar. Jag kommer oc..”

  • Brita Nordblad » ProvaPå MediYoga 12 mars:  ”Vacker och lockande inbjudan! Det blir nog fullt hus!”

  • Susanne lövenås » MediYogann Studio:  ”Hej! Jag är intresserad av mediyoga. Finns det plats i din grupp?”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln